PvdA vraagt aandacht voor opvang kindervluchtelingen

8 mei 2020

“We willen dat ook namens de provincie aan het Kabinet aandacht gevraagd wordt voor de nijpende situatie van de groep kinderen die zonder familie vast zit in de overvolle Griekse vluchtelingenkampen.” Aan het woord is Evelyn Hijink, Statenlid van de PvdA Z-H die vragen over de kindervluchtelingen heeft gesteld. Er zijn elf EU landen die gehoor geven aan de oproep van de EU en van de Griekse regering om deze kinderen op te nemen.

“Het is wrang om te zien dat Nederland geen gehoor geeft aan deze oproep. We laten hiermee deze kinderen, de Grieken en Europa in feite in de steek. Ik weet dat de provincies er niet over gaan, maar wil hiermee een signaal afgeven en steun uitspreken aan de gemeenten en organisaties die hebben aangegeven wel gehoor te willen geven aan de oproep om deze kinderen op te vangen.”

Samen met een flinke groep fracties in de Provinciale Staten van Zuid Holland is gevraagd of GS bereid is een brief te schrijven aan het Kabinet. Naast de provincies van Utrecht en Noord-Holland denken ook meerdere provincies over deze stap. Griekenland heeft de andere EU-lidstaten gevraagd 2.500 alleenstaande kinderen op te nemen. “Het gaat om ongeveer 500 kinderen. De Nederlandse regering heeft hier nog niet mee ingestemd. Door de corona-crisis is snel handelen van het grootste belang, bovendien is er veel steun binnen de Nederlandse samenleving en bij gemeenten om deze kinderen op te vangen.”

Over de recente aankondiging van staatssecretaris Broekers-Krol om bij te dragen aan de opvang van 48 kinderen op het Griekse vasteland: “Ik heb het voorstel ook net uit de media vernomen en de reacties gehoord dat het op dit moment onvoldoende bijdraagt aan een spoedige oplossing voor deze kwetsbare groep kinderen”, aldus Evelyn Hijink.