Aandacht voor taal zodat iedereen mee kan doen

11 maart 2021

De Partij van de Arbeid staat voor een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Taal is daarin ontzettend belangrijk. Alleen al in Zuid-Holland zijn er ongeveer 700.000 mensen van boven de 16 jaar, die moeite hebben met lezen en schrijven. De provincie investeert al in goede en bereikbare bibliotheken. Bibliotheken zijn belangrijke plekken voor mensen die beter willen worden in taal.  Volgens de PvdA kan de provincie echter nog meer doen om taal begrijpelijker te maken voor álle inwoners van Zuid-Holland.Veel brieven van de overheid zijn lastig om te lezen. Moeilijke woorden, lange zinnen, onduidelijke opbouw van brieven zorgen ervoor mensen brieven niet begrijpen. En dat is een slechte zaak. Want als je een brief van de overheid niet snapt kunnen er dingen fout gaan.

Voor inwoners van Zuid-Holland is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat de provincie beslist en doet. Dus moeten brieven wél begrijpelijk zijn! Daarom heeft Paulien van der Hoeven, lid van de Provinciale Staten gevraagd om te kijken of de provincie Zuid-Holland beeldbrieven kan gaan gebruiken. Iets waar de gemeente Rotterdam al een aantal jaar succesvol doet.

Bij beeldbrieven worden stukken tekst vervangen of ondersteund door een plaatje, om zo de boodschap overzichtelijk en duidelijker te maken. Door gebruik te maken van beeldbrieven kunnen nog meer mensen de inhoud van brieven begrijpen.

Paulien van der Hoeven vroeg ook aan PvdA Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul, hoe de PvdA zich in de Tweede Kamer inzet voor taal. Want ook op landelijk niveau heeft de PvdA een duidelijk plan om te zorgen dat iedereen mee kan doen. Bekijk het hier. Begrijpelijke taal, zodat iedereen kan meedoen, de PvdA zet zich hiervoor in!