Roofdieren vormen een groeiend probleem bij weidevogelbeheer

14 januari 2021

Boerencollectieven willen flexibel kunnen optreden

Melkveehouders die de weidevogels een warm hart toedragen zien met lede ogen toe hoe ondanks al hun inspanningen het broedsucces van de weidevogels op hun terreinen terugloopt. Een van de redenen bestaat er uit dat steeds meer roofdieren (predatoren) de veenweiden als hun jachtgebied blijken te beschouwen. Roofdieren als kraai, ooievaar, buizerd, meeuw, vos en hermelijn vormen een groeiende bedreiging voor de eieren en kuikens van weidevogels als grutto, tureluur, kievit en scholekster.

Op uitnodiging van Ed de Meijer, actief in ‘Boerennatuur’, Mieke Vergeer, een melkveehoudster uit Bodegraven die lid is in de Vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer Rijn & Gouwe Wiericke en Quno Onderwater en Theo van Leeuwen, melkveehouders uit Zoeterwoude die lid, respectievelijk voorzitter zijn van boerencollectief ‘De Groene Klaver’ besprak ik mogelijkheden om deze predatoren effectief aan te pakken.

De melkveehouders worstelen met het feit dat er ieder seizoen weer andere predatoren een probleem vormen, zodat er lastig een eenduidig beleid kan worden geformuleerd. Ze willen graag met de provincie in overleg om de mogelijkheden voor een flexibele aanpak van predatoren uit te werken. Bij de herziening van het faunabeheerplan zou hier over nagedacht moeten worden.

Ik heb toegezegd dat ik deze problematiek in de Staten zal aankaarten. Wordt dus vervolgd.

Een uitgebreid verslag van mijn gesprek met de melkveehouders staat in De Leunstoel.