Recreatieve vluchten Helihaven Ypenburg nog mogelijk. Luchthavenregeling nog niet van kracht.
Op 2 februari stond er een artikel in het AD over de voortgaande strijd van de actiegroep Heliniet tegen de helikopterhaven in de Haagse wijk Ypenburg. Een uitspraak van de directeur van het bedrijf Heliplan, dat de helihaven gaat exploiteren trof mij: “Er zijn veel mensen die het leuk vinden een keer in een helikopter te zitten en bijvoorbeeld hun eigen woonwijk te zien vanuit de lucht.” Dit zou niet mogelijk moeten zijn.
De gemeente Den Haag hecht waarde aan een helihaven vanwege de bereikbaarheid van de stad. Het zou een economisch voordeel opleveren. Aangezien recreatief vervoer ons inziens niet bijdraagt aan het economisch functioneren van Den Haag hebben wij bij de behandeling van de luchthavenregeling een amendement ingediend om recreatief vervoer zoals commerciële rondvluchten uit te sluiten.
Aangezien rondvluchten ‘boven de eigen wijk’ mij recreatief vervoer lijken heb ik verantwoordelijk gedeputeerde Adri Bom gevraagd hoe dat nou zat. Zij antwoordde mij dat de luchtvaartregeling nog niet van kracht is omdat er nog geen Verklaring Veilig Gebruik Luchtruim door de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) is afgegeven. Deze verklaring wordt voor de zomer verwacht.
In de tussentijd kan Heliplan de luchthaven gebruiken op grond van zogenaamde ‘TUG’-vergunningen, vergunningen voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik. Deze mogen 24 keer per jaar worden afgegeven. De TUGs kennen geen beperking met betrekking tot recreatief vervoer.
Ook de bepaling in de luchthavenregeling dat er na 19.00 uur niet meer gevlogen mag worden geldt nog niet zolang die regeling niet van kracht is.
Bij de controlerende Omgevingsdienst (DCMR) zijn overigens geen signalen bekend dat er momenteel sprake is van commerciële rondvluchten, of vluchten na 19.00 uur ’s avonds.
Willem Minderhout
http://www.ad.nl/…/protest-houdt-aan-tegen-landingsplaats-…/