Nieuwe Statenfractie en beschouwing verkiezingsuitslag

Door Anne Koning op 28 maart 2019

Na de installatie van de nieuwe Statenleden, waarbij namens de PvdA Anne Koning, Leo Bruijn, Evelyn Hijink en Willem Minderhout de belofte aflegden, deelt Anne Koning haar beschouwing van de verkiezingsuitslag en blikt ze vooruit:

“Namens de PvdA wil ik beginnen met felicitaties. Uiteraard feliciteren we Forum voor Democratie, GroenLinks en DENK, maar ook alle net benoemde Statenleden, of het nu voor het eerst is of dat u terugkeert. Het is heel erg mooi dat wij met elkaar de wensen van Zuid-Hollanders waar mogen maken. En laten we dat ook vooral samen doen. Daarnaast wil ik graag de kiezers die op ons gestemd hebben, bedanken voor hun vertrouwen.

De afgelopen tijd hebben wij, niet alleen de vier mensen die nu in de zetels hebben plaatsgenomen, maar ook heel veel anderen, het verhaal voor de Partij van de Arbeid Zuid-Holland uitgedragen. We hebben heel veel debatten gedaan, veel geflyerd en zijn bij mensen op bezoek geweest. Ons verhaal was elke keer terug te brengen tot drie punten. Ten eerste: betaalbaar wonen. En daar hoort een betaalbare energierekening zeker bij. Ten tweede: eerlijk werk. Zoveel mensen zitten in flexcontracten en ervaren veel onzekerheid. De term ‘zeker zijn’ heeft u daarom van ons op een aantal momenten terug gehoord. En ten derde: groen en gezond leven. Een schone lucht, ruimte die uitnodigt tot bewegen. Wij willen ook echt dat de mensen in Zuid-Holland op een groene en gezonde manier hun leven kunnen vormgeven en gelukkig hebben we dat ook van meerdere partijen gehoord. Tijdens de campagne vertel je niet alleen je eigen verhaal, maar ontmoet je elkaar ook. Het is erg leuk om hier mensen terug te zien die we in debatten hebben gesproken. Waarmee we in gesprek waren hoe onze wensen als verschillende partijen vorm te geven.

Politiek is namelijk niet alleen wat je wil bereiken voor mensen, maar gaat ook over hoe je dat samen doet. Geen enkele partij in dit huis kan het alleen. De afgelopen tijd hebben we dat ook heel goed samen vormgegeven. Wij hebben er vertrouwen in dat wij dit samen verder brengen. Dat hebben we ook voor de verkiezingen uit gedragen. Het Duurzaamheidspact dat D66 en de Partij van de Arbeid hebben voorgelegd aan alle partijen is ook ondertekend door GroenLinks, SP en NIDA. We hebben hiermee willen aangeven dat we weten wat we willen en dat we het samen willen doen. Wat betreft het Regenboog Stembusakkoord geldt dit ook. Voor ons staat de inclusieve samenleving daarbij niet alleen voor LHBTI’ers, maar ook voor mensen met een andere religie, een andere achtergrond, een andere huidskleur. We hebben vooraf willen zeggen met andere partijen dat de inclusieve samenleving voor ons een uitgangspunt is. Dat is waar wij als Partij van de Arbeid aan zullen blijven werken. Wij staan te popelen. We willen heel graag met jullie aan de slag.

Een heel aantal van jullie hebben we al ontmoet tijdens de campagneperiode, maar met een aantal van jullie zullen we eerst kennis moeten maken. Politiek wordt gemaakt door mensen, en wij werken daar graag aan mee.”

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning