Fietsend door stad en land
Mijn naam is Anne en ik fiets graag. Het geeft me een gevoel van vrijheid zelf te kunnen bepalen wanneer ik vertrek. Bovendien is het lekker en gezond om te fietsen. Ik ga een paar keer per week naar Den Haag om te vergaderen en voor bijeenkomsten. Als het even kan ga ik op de fiets vanaf Delft. Zeker nu de nieuwe fietsbrug bij Rijswijk (de Oversteek ontworpen door ipv Delft) er is, fietst het fijn. Door deze brug maakt het niet uit aan welke kant van het water ik start; je kunt bij Rijswijk nog makkelijk je route aanpassen.
Dat is niet uniek hoor: er zijn heel wat mensen die voor het werk tussen Delft en Den Haag fietsen. In de hele provincie is het aantal kilometers dat gemiddeld gefietst wordt per persoon, gestegen naar 2,25 kilometer. Er zijn dus best wat mensen die fietsen naar hun werk. Verder zijn er heel wat kinderen die dezelfde route fietsen tussen Delft en Den Haag. Zij kozen bijvoorbeeld na een montesorri lagere school voor het HML. Van hen weet ik dat reizen met OV (tram of trein) vaak iets meer tijd kost. Met het idee voor het Sciencepad tussen de universiteitslokaties in Leiden, Den Haag en Delft gunnen we ook studenten een gezonde beweging naar hun opleiding.
Bovendien is het altijd een enorm gedoe om je fiets bij het station een beetje goed te zetten. En dat geldt helemaal voor mijn “moeder”fiets (breed stuur, mandje voorop, fietstassen). Ik denk dat het voor bakfietsen en scooters al helemaal een puzzel is. Bovendien wil ik mijn fiets ook vastzetten met een ketting; aan een tulip of fietsnietje werkt dat het beste. En juist fietsenstalruimte voor een ketting is verminderd bij Delft cs.
Oke, bij het station Delft cs wordt nu gebouwd, dan heb ik altijd minder verwachtingen over fietsenstallingen. Op 28 februari ging de eerste trein door de tunnel; dat gaf mij -als oud-wethouder Spoorzone- een heel trots gevoel. Ook de fietsenstalling is mooi, zeker dat je er zo goed in kunt rijden.
Maar nog meer plek om je fiets te stallen blijft nodig; en dan vooral ook plek voor verschillende soorten fietsen. En dat geldt ook voor belangrijke tram- en bushaltes; ook daar is te weinig plek om je fiets goed achter te laten. Wij hebben daarvoor een mooi Deltaplan Fiets. Ik hoop ook daarom dat de PvdA groot wordt bij de verkiezingen op 18 maart. Want als de provincie geld bijlegt kunnen er op stations veel meer fietsplekken gemaakt worden. En dan gaat de rijkssubsidie naar een gebied dat echt baat heeft aan deze investering.
Ook op zondag fiets ik graag – dan naar een stukje groen in de buurt, fietsen voor de lol of om ergens te wandelen. En daarbij merk ik ook weer hoe goed het is dat er op sommige plekken tunnels en bruggen worden gemaakt, waar je eerst niet kon rijden, kan dat dan wel. Dat maakt een route vaak handiger en sneller. En ja, als fietser hou ik niet van omrijden. En een beetje leuke route is ook wel zo fijn; dan pak je makkelijker de fiets naar het groen.
Nog 1 verbetering: ik merk ook hoe onhandig het is als je amper kunt wandelen omdat fietsers en wandelaars het pad moeten delen – soms ook nog met de paardrijders op hetzelfde pad. Het kan dus nog beter. Betere fietsenstallingen bij openbaar vervoer, meer bruggen, tunnels etc, bredere of aparte fietspaden. Ook daaraan werk ik graag mee de komende jaren. Wil jij ook betere fietsenstallingen bij jouw station? Laat het ons weten!
Anne Koning