Tijdens de commissievergadering Bereikbaarheid en Energie heeft de PvdA Zuid-Holland benadrukt dat we ons voor moeten bereiden om de mobiliteitsvraag van de toekomst te kunnen faciliteren. In eerste instantie is het van belang om te onderhouden wat we hebben en moet alles op alles worden gezet om de coronacrisis onbeschadigd door te komen. Maar we moeten nu ook al verder durven kijken, want er staan ons een aantal diepgaande veranderingen te wachten.
Behouden wat je hebt
De PvdA Zuid-Holland maakt zich zorgen over het onderhoud van de infrastructuur van Zuid-Holland. Vanaf 2025 zijn er namelijk onvoldoende middelen beschikbaar om het beheer op het bestaande provinciale wegenstelsel op peil te houden. De PvdA vindt dat er genoeg middelen beschikbaar moeten zijn om onze infrastructuur op orde te houden, zodat we incidenten als de problemen met de Boskoopse brug kunnen voorkomen.
De coronacrisis onbeschadigd doorkomen
De coronacrisis wordt gezien als een tijdelijke crisis, maar levert wel een enorme economische schade op. Hierdoor komt met name de OV-ambities van Zuid-Holland in gevaar. We moeten ervoor zorgen dat het OV niet omvalt tijdens deze crisis. Het is het wat de PvdA Zuid-Holland betreft van essentieel belang dat ons OV op niveau is en blijft.
Investeren in de mobiliteit van de toekomst
We moeten ook goed voor ogen hebben hoe we nieuwe investeringen aan de mobiliteitsvraag van de toekomst kunnen toetsen. De Provincie Zuid-Holland moet wat de PvdA betreft slim inspelen op de trends die zich nu voordoen, zoals: ‘sterke verstedelijking met lage parkeernormen, de e-bike-revolutie, verduurzaming en thuiswerken.
Steden als Rotterdam en Den Haag werken aan vele hoogbouw- en verdichtingsplannen waardoor de bevolkingsdichtheid zal toenemen. Om dit ruimtelijk te kunnen inpassen worden de parkeernormen sterk verlaagd, de behoefte aan mobiliteit zal echter niet verdwijnen en moet dus anders worden gefaciliteerd.
Een van de oplossingen wordt geboden door de ‘e-bike-revolutie’. Steeds meer mensen verplaatsen zich over steeds groter afstanden per fiets. In combinatie met alle ontwikkelingen in bakfietsen, deelbrommers etc. betekent dit dat er steeds meer behoefte is aan goede regionale fietspaden met een hoge capaciteit.
Het lijkt ook voor de hand liggend dat de corona-crisis het thuiswerken zal normaliseren. Hoewel we enerzijds allemaal weer snakken naar menselijk contact, hebben we anderzijds ook de gemakken ontdekt van video-conferencing. Ook dit zal de mobiliteitsbehoefte beïnvloeden en biedt mogelijkheden om spitsverkeer te dempen.
Ook het streven naar een duurzame samenleving stelt vele eisen aan de mobiliteit. Je kunt dan denken aan laadfaciliteiten voor auto’s die op elektriciteit of waterstof rijden, maar ook aan investeringen in de railinfrastructuur. Pleidooien om vliegverkeer over korte afstanden door treinverbindingen te vervangen worden breed ondersteund, maar dat betekent wel dat we nu moeten beginnen om in de railinfrastructuur te investeren. Geluiden dat de rijksoverheid de viersporigheid van het treinennet op de lange baan wil schuiven baren ons wat dat betreft zorgen.
Deze ontwikkelingen kosten allemaal veel geld en middelen zijn schaars. Het is daarom van belang dat de investeringen die we doen de bereikbaarheid van onze provincie ook op de langere termijn ten goede komen. Een lange termijnvisie kan als afwegingskader voor die investeringen dienen.