Afgesloten van de natuur – help!

29 november 2021

Zeker in tijden van lockdown kan het erg fijn zijn om een wandeling te maken. Dan is het natuurlijk ideaal als je een stukje groen in de buurt hebt!

De fractie werd benaderd door Arie de Jong en Eeffien Huizing, van de wandelaarsvereniging ‘Te Voet’ https://www.tevoet.nl/, met de vraag of wij de afsluiting van de onbewaakte spoorwegovergang voor voetgangers in Nieuwerbrug konden tegenhouden. Deze overgang vormt een verbinding met een wandelpad langs de Dubbele Wiericke naar Nieuwerbrug. Als deze verbinding onmogelijk wordt gemaakt moeten wandelaars kilometers omlopen.

Statenlid Willem Minderhout besloot zelf poolshoogte te nemen en trof een aantal inwoners van Nieuwerbrug aan die ook zeer ontstemd waren over de plannen van ProRail om deze spoorwegovergang voor voetgangers te sluiten.

ProRail geeft aan de onbewaakte spoorwegovergangen tussen Bodegraven en Utrecht te willen sluiten vanwege de veiligheid, maar maakt het de wandelaars daardoor flink moeilijk.

Willem Minderhout: “Zo onveilig is deze overgang niet. Het is zeer overzichtelijk, er is een hek en er is zelfs een brugwachter.”

Als PvdA staan we voor de mogelijkheid om gezond te kunnen recreëren in de buurt van ons huis. PvdA Statenlid Willem Minderhout vraagt daarom om uitleg van het provinciebestuur.

Willem Minderhout: “Als ProRail echt vindt dat deze overgang te gevaarlijk is, dan dienen ze mijns inziens voor een goed alternatief te zorgen. Deze afsluiting leidt tot bewegingsbeperking voor de inwoners van Nieuwerbrug en de afsluiting van een recreatiegebied voor de inwoners van Zuid-Holland.”

De provincie wordt gevraagd om een oplossing. Zo kan er bijvoorbeeld een onderdoorgang gemaakt worden of gezocht worden naar een andere overgang.

ProRail geeft inmiddels aan dat een andere overgang te duur is.  Er wordt inmiddels wel aan een alternatieve verbinding gedacht. Zie: https://www.ad.nl/alphen/verbijstering-om-sluiten-spoorovergang-op-populaire-wandelroute-dorp-afgesloten-van-het-buitengebied~a1094228/

We houden de situatie in de gaten en we zullen ons sterk maken voor een oplossing die de wensen tegemoet komt van de inwoners van Nieuwerbrug en van alle wandelaars die op deze plek van het Groene Hart willen genieten.

Voor alle vragen op een rijtje, zie; https://staten.zuid-holland.nl/DMS_Import/Onbepaald/Schriftelijke_vragen/2021/3795_VRAGEN_fracties_PvdA_CDA_50PLUS_D66_en_PvdD_Afsluiten_spoorovergang_voor_voetgangers_bij_de_Dubbele_Wiericke.org