Tijdens een commissievergadering op 10 juni werd de Concept Luchtvaartnota van dit kabinet besproken. Gedeputeerde De Zoete (CU/SGP) is bezig om namens Gedeputeerde Staten een ‘zienswijze’ op te stellen, een standpunt ten opzichte van deze nota. Zuid-Holland is niet het bevoegd gezag met betrekking tot het luchtverkeer, ook niet ten aanzien van Zestienhoven (Rotterdam-The Hague Airport), maar maakt zich er wel sterk voor om de belangen van de Zuid-Hollandse inwoners te behartigen.
De nieuwe Luchtvaartnota werd door de PvdA als uitermate teleurstellend gekenschetst. Het lijkt erop of alles is er op gericht om de luchtvaart weer zo snel mogelijk op ‘pre-corona-sterkte’ te brengen en zelfs nog te laten groeien. Milieudoelstellingen blijken vooral van stillere vliegtuigen te moeten komen, die op biobrandstof vliegen. Dit is echter toekomstmuziek en zelfs als die ‘milieuwinst’ ooit wordt gerealiseerd is het voor de Zuid-Hollandse PvdA geen uitgemaakte zaak dat die ruimte mag worden ‘dichtgevlogen’. De enorme toename van het aantal vluchten leidt nu al tot een constante geluidsbelasting.
De PvdA wees er ook op dat een van de belangrijkste oorzaken van geluidsoverlast in Zuid-Holland bestaat uit vliegtuigen die van hun koers afwijken. Dit komt omdat het luchtruim zo druk is dat koerswijzigingen noodzakelijk zijn vanwege veiligheidsredenen. Een studie over een optimaal gebruik van het luchtruim is echter nog niet afgerond. Zolang daarover nog geen duidelijkheid is, is het volgens de PvdA onmogelijk om een degelijke Luchtvaartnota op te stellen.
De gedeputeerde verklaarde in haar reactie dat ze niet van plan was om namens Zuid-Holland met allerlei detailkritiek te komen ten aanzien van luchtvaartnota, maar dat ze zich hard zou opstellen tegen iedere verslechtering van de geluidshinder. Op grond van deze toezegging kreeg ze van een meerderheid van de Staten het vertrouwen om een zienswijze namens Gedeputeerde Staten op te stellen.