Geluidsoverlast vliegveld Rotterdam mag niet groeien

14 juni 2022

Vliegen is fijn, maar wat als je een vliegveld als buur hebt? In Nederland staat alles heel dicht op elkaar. Daarom zijn we als PvdA voor een leefbaar Zuid-Holland. Met zo min mogelijk geluidsoverlast.

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wil graag de geluidsruimte splitsen voor commerciële vluchten en maatschappelijk verkeer. Het idee hierachter is dat de commerciële vluchten minder gehinderd worden door het maatschappelijk verkeer. Maatschappelijk verkeer, denk aan traumahelikopters, kan niet begrensd worden. Je kunt moeilijk eind november verbieden dat er een traumahelikopter opstijgt, omdat ze dat jaar geen geluidsruimte meer hebben. Statenlid Willem Minderhout besluit daarom verhaal te halen bij gedeputeerde De Zoete (CU/SGP).

Minderhout; “Het mag niet zo zijn dat er door de splitsing nog meer geluidsoverlast komt. Dat is voor de PvdA niet aanvaardbaar.”

Gelukkig is de gedeputeerde het met hem eens. Dat betekent dat als het maatschappelijk verkeer verder toeneemt, er minder ruimte is voor commerciële vluchten.

RTHA ging in gesprek met omwonenden om zo de draagvlak te kunnen verhogen. Dit zorgde voor een ‘Voorlopig Pakket Participatietraject’ (VPP). Hierin zijn alle belangen meegenomen, volgens RTHA. Vertegenwoordigers van omwonenden zijn het hier duidelijk niet mee eens. Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport hebben het overleg met RTHA namelijk vroegtijdig verlaten. Dit is reden genoeg voor Willem om de gedeputeerde te overtuigen om als provincie duidelijk te zijn. We staan niet zomaar achter alle voorstellen uit het VPP.

Wanneer we luchthavenplannen gaan beoordelen staat het centraal dat de geluidsoverlast in ieder geval niet toeneemt.

Samen staan we voor een leefbaar Zuid-Holland.