PvdA Statenleden: ‘einde aan vervuiling stranden door poepbacteriën en rioolafval’

2 juni 2021

”Het is buitengewoon smerig en ongezond dat afval, dat duidelijk rechtstreeks uit het riool komt zo op onze stranden terecht komt!”, aldus PvdA Statenlid ZH Evelyn Hijink.”. Fractiegenoot Willem Minderhout benadrukt dat “het ontzettend belangrijk is dat we in Zuid-Holland zeker zijn van schoon zwemwater.”

Samen  stelden zij schriftelijke vragen n.a.v. onderzoek van RTL nieuws (zie: https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/artikel/5233377/zwemwater-vervuild-poepbacterie).

Uit het onderzoek blijkt dat de afgelopen twee jaar op 50 stranden aan zee, meren en rivieren een te hoog gehalte aan poepbacteriën is gemeten. Het gaat hier om de bacteriën; E.coli en Enterococcen. In zee geloosd rioolwater, een overvol riool, vogelpoep en landbouwmest worden als mogelijke oorzaken benoemd. “Ongelofelijk, dat we dit in Nederland meemaken! We moeten in Zuid-Holland zeker kunnen zijn van schoon zwemwater!”, aldus Evelyn Hijink.

De zee bij Katwijk wordt tot één van de meest vieze zwemplekken van Nederland gerekend. Duidelijk uit het riool afkomstige zaken, zoals tamponhulsjes, wattenstaafjes, e.d., worden er met regelmaat gevonden. Daarnaast zijn er online verschillende ervaringen te lezen van surfers, die na het surfen in Katwijk ziek zijn geworden. “Net een avondsessie in Katwijk gehad. Zee was bezaaid met afval… Na surfsessie flink haasten om thuis op tijd de pot te halen.. yep, weer diarree. Wat is dat toch met die surfspot in Katwijk? Absoluut geen aanrader!”

Iedereen heeft recht op schoon zwemwater, waar iedereen zich zorgeloos in kan bewegen en bij kan recreëren. Samen maken we ons sterk voor een schoon Zuid-Holland!

De schriftelijke vragen zijn te vinden op; https://staten.zuid-holland.nl/DMS_Import/Provinciale_Staten/Ingekomen_stuk/2021/Schriftelijke_vragen_van_de_Statenleden_Hijink_en_Minderhout_PvdA_over_Te_veel_poepbacterien_in_zwemwater_gemeten_bij_tientallen_stranden.org