PvdA blij met toezegging om samenwerking te zoeken met Land van Ons

4 november 2020

Veel van de natuur die wij in Zuid-Holland koesteren is ‘boeren-natuur’, het gevolg van eeuwen werken met de natuur door landbouwers en veetelers. Door de steeds verdergaande schaalvergroting en industrialisering van de agrarische sector komen die waarden echter in de verdrukking. Het kost bijvoorbeeld een steeds grotere inzet om er voor te zorgen dat ‘boerenlandvogels’ als grutto en patrijs kunnen overleven. Dat kost veel geld en het provinciale programma ‘boerenlandvogels’ dreigt zelfs niet volledig te kunnen worden uitgevoerd, omdat daarvoor de middelen ontbreken. De PvdA ondersteunt het streven van GroenLinks om naar dekking te zoeken om dit programma te kunnen continueren.

Daarnaast heeft de PvdA er voor gepleit om te bezien of er een vorm van samenwerking mogelijk is met ‘Land van Ons’. ‘Land van Ons’ is een nog jonge vereniging van particulieren die landbouwgrond opkoopt om die vervolgens onder strikte voorwaarden van landschaps- en natuurherstel weer te verpachten aan een agrarisch ondernemer. De vereniging heeft onlangs grond in het Zuid-Hollandse Oud-Ade verworven.

Samenwerking met ‘Land van Ons’ kan een gunstig effect hebben op alle aspecten van het beleid met betrekking tot ‘boerennatuur’:  terugdringen stikstofdepositie, tegengaan van bodemdaling, vergroten biodiversiteit en verstevigen van het Natuurnetwerk.

Statenlid Willem Minderhout: “Heel goed dat het college gaat verkennen of er met Land van Ons samengewerkt kan worden. Strategische samenwerking met dit soort verenigingen kan zorgen voor meer biodiversiteit, herstel van  landschappelijke waarden en een robuuster natuurnetwerk.”