PvdA amendement Koning voor verduurzaming voedselbanken succesvol in uitvoering

17 december 2021

Voedselbanken Rotterdam en Haaglanden dankzij subsidie provincie bijna energieneutraal

Voedselbanken in Rotterdam en Haaglanden zijn zo goed als energieneutraal dankzij een subsidie van de provincie ZH. Toenmalig PvdA Statenlid Anne Koning (nu gedeputeerde) heeft via een amendement ‘subsidie verduurzaming voedselbanken Rotterdam en Haaglanden’ in 2018/2019 een flink bedrag weten vrij te spelen voor deze subsidie. De provincie schrijft recentelijk in een brief dat de subsidie is ingezet en de voedselbank Haaglanden nu energieneutraal is. De voedselbank Rotterdam geeft aan wat langer nodig te hebben, maar is wél hard op weg!

De PvdA-fractie ZH hoopt op deze manier de voedselbanken te kunnen ondersteunen. Eerder heeft statenlid Evelyn Hijink aandacht en middelen gevraagd voor de bevoorrading van voedselbanken door de ‘Groente en fruitbrigade’ (een vrijwilligersorganisatie die overgebleven groente en fruit in het Westland bij tuinders ophaalt). “Voedselbanken zullen we waar mogelijk ondersteunen en dit is een mooie manier.”

“Geld besparen doe je door geen geld meer uit te geven aan je energierekening. En omdat ze bij de voedselbanken Haaglanden en Rotterdam hun geld wel beter kunnen gebruiken zijn de voedselbanken hard op weg om energieneutraal te worden en dat is pure winst. Zeker nu met de hoge energieprijzen!”, aldus Evelyn Hijink.