Vlietland: “Neem 17k handtekeningen serieus!”

22 september 2022

Met die oproep vraagt de PvdA-fractie Voorschoten steun om de bouw van de 222 vakantievilla’s in het Vlietland op te schorten en eerst een fatsoenlijk participatie traject in te richten. Omliggende gemeenten zoals Leiden, Wassenaar, Den Haag en de Statenfractie ZH steunen de oproep.

Statenlid Evelyn Hijink: “Het is funest voor het vertrouwen in de politiek wanneer inwoners zo worden overvallen door ingrijpende plannen die al in een vergevorderd stadium voorliggen. Gemeente Leidschendam-Voorburg is nu aan zet om wat aan deze plannen te doen. Wij hopen dat besloten wordt om de handtekeningen van al die mensen een stem te geven.”

Hijink was op maandag 18 sept op bezoek bij de PvdA-fractie van Voorschoten. Daar ontmoette ze Mirjam Ros, die de petitie ‘Hou Vlietland groen’ is begonnen.  Hier haalde ze al meer dan 17.000 handtekeningen voor op.

“Dat is echt heel veel! Het zegt veel over de hoeveelheid omwonenden die dit bungalowpark niet in hun recreatiegebied willen. Daarnaast heb ik nog veel vragen ook over hoe het participatie-traject is verlopen bij de gemeente Leidschendam-Voorburg. Ook bewoners van omliggende gemeenten, zoals Voorschoten, Leiden, Wassenaar, Pijnacker-Nootdorp en Den Haag gaan graag ontspannen bij het Vlietland. Iedereen voelt zich overvallen en dat is heel zorgelijk!”, aldus Hijink.

Eerder hebben we al samen met het CDA schriftelijke vragen gesteld aan de provincie. De provincie ziet de plannen als “onomkeerbaar”.  Hier willen we het niet bij laten zitten! We brengen gemeenten bij elkaar om samen een standpunt te maken:

Neem 17000 handtekeningen serieus en stop commerciële bouw vakantievilla’s in ons schaarse groen! Gemeenteraadsfracties PvdA Voorschoten, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Wassenaar, Leiden en Den Haag samen tegen de komst van vakantievilla’s.

Hijink; “Ik ben blij dat de PvdA-fracties van alle omliggende gemeenten zich dit aantrekken. De gemeente Voorschoten komt al met goede voorstellen om burgers meer te betrekken.: ook gesteund door onze fracties van Leiden , Den Haag en Wassenaar

Op 23 september van 16:30 tot 18:30 is er een besloten bijeenkomst van de gemeenteraad Leidschendam-Voorburg waarin de projectontwikkelaar de plannen toelicht. Deze bijeenkomst is te volgen via een LIVESTREAM. De gemeente is nu aan zet! Meer info vind je HIER.

Samen staan we voor een groene leefomgeving. Waar iedereen met een kleine of grote portemonnee kan relaxen in het kleine beetje wat we hebben.

Foto van links naar rechts: John van Bezouw, Evelyn Hijink, Mirjam Ros (één van de initiatiefnemers die de petitie zijn beginnen), Arnold Posthuma (fractievoorzitter PvdA Voorschoten) en Govert-Jan de Vrieze. John, Mirjam en Govert-Jan zijn de initiatiefnemers van het Burgerinitiatief Vlietland, die ook de petitie ‘Hou Vlietland groen’ hebben gestart.

Waar ben je naar op zoek?