Najaarsnota 2020

15 oktober 2020

Voorzitter

We ervaren zeer onzekere tijden. Een zware crisis waarvan we niet weten hoe lang die duurt. We varen in de mist, terwijl een hevige storm raast. In deze storm is het van belang te weten waar we staan, hebben we een heldere koers nodig en is het alle hens aan dek.

Weten waar we staan

Zeker in een tijd met zoveel onzekerheden is het van belang om goed te bepalen waar we ons bevinden. De najaarsnota is daarvoor een belangrijk document, het geeft zicht op de financiële situatie van provincie Zuid-Holland. Echter het stuur dat de Staten in handen heeft om haar kaderstellende en controlerende taak uit te voeren kan worden verbeterd. Het is van belang om beter inzichtelijk maken hoe de najaarsnota zich verhoudt tot de primaire begroting. Daarnaast kunnen lasten en reserves beter worden onderscheiden. D’66 heeft hier ook meerdere malen op aangedrongen. Er is binnen de Staten ook een breed gevoelde behoefte om het aantal reserves, nu 50, terug te dringen. Daarnaast zou het helpen om indicatoren te hebben die in beeld brengen hoe het staat met het realiseren van onze doelen. De PvdA steunt daarom de motie zoals die door de CU/SGP is opgesteld om het voorspellend vermogen van stukken behorende bij onze planning- en controlcyclus te versterken.

En dan koers houden

We begrijpen dat sommige zaken lastiger te realiseren zijn door de Corona crisis. We zien dat ook terug in de najaarsnota waar een aantal uitgaven naar achteren zijn geschoven. Aan de andere kant geeft deze crisis ook noodzaak om juist nu door te pakken. Meer en meer mensen komen in de problemen door het wegvallen van inkomsten en het verlies van banen, armoede neemt toe, meer en meer gemeenten komen financieel in de problemen. We zullen scherp moeten zijn en blijven over hoe we als provincie kunnen helpen om de klappen die door Corona worden uitgedeeld worden opgevangen.

In de najaarsnota lezen we ook dat de externe inhuur toeneemt. Dat gebeurd binnen de begroting van ambities en heeft als reden de ambities die het college zich heeft gesteld ook realiseren. Maar vanuit de PvdA willen we er wel voor pleiten om reguliere taken van de provincie te bemensen met vast personeel. Dat geeft zekerheid aan mensen en is ook nog eens goedkoper dan tijdelijk inhuren. Het kan niet zo zijn dat externen jarenlang taken uitvoeren die tot de reguliere taken van de provincie horen.

Tenslotte is het alle hens aan dek

Volgend jaar zullen we over de jaarrekening 2020 spreken. Eerder is afgesproken om weer een Dag van de Verantwoording te organiseren. Een dag waarop bestuurders, volksvertegenwoordigers en inwoners met elkaar in gesprek gaan over de koers van onze provincie. In de commissievergadering heeft gedeputeerde Vermeulen aangeven om te bekijken hoe de Dag van de Verantwoording op een zinvolle manier kan worden ingevuld, ook wanneer dat op een digitale manier moet gebeuren. We zijn blij dat de gedeputeerde dit wil onderzoeken. Corona heeft de manier waarop met elkaar overleggen en elkaar ontmoeten fundamenteel veranderd. Het is belangrijk om, juist als provincie, de manier waarop we mensen betrekken te innoveren. De provincie is al een bestuurslaag die voor de meeste mensen ver van hen af staat. De creativiteit en betrokkenheid van bewoners is belangrijk en het belang daarvan is in een tijd met zoveel onzekerheid, alleen maar toegenomen.

Met elkaar kunnen we de zeilen zo zetten dat we koers houden tijdens de storm die nu heerst.

Dank u wel voorzitter