Luchtverkeersleiding Nederland veroorzaakt onnodige geluidsoverlast.
Van partijgenoten in Teylingen vernam ik dat de geluidhinder van vliegtuigen die van en naar Schiphol vliegen niet was afgenomen ondanks dat door de coronacrisis het aantal vluchten sterk is afgenomen. Zelf kon ik ook waarnemen dat er vliegtuigen vlak boven de kern van Sassenheim langs scheerden. Ik kreeg een afschrift van een brief van ‘Omgeving zonder Vlieghinder voor Zuid-Holland Noord’ (OZV) en het Noord-Hollandse ‘Platform Vlieghinder Kennemerland’ (PVK) die hierover geklaagd hebben bij de Tweede Kamer.
Omdat ik vind dat de provincie pal moet staan voor de belangen van haar inwoners heb ik Gedeputeerde Staten gevraagd of zij er ook bij het rijk op aan willen dringen er voor te zorgen dat deze hinder afneemt.
GS ‘herkennen de hinderlijkheid van het laagvliegen, wat nog eens versterkt wordt door het feit dat het laagvliegen niet persé in alle gevallen nodig lijkt.’ ‘Het College heeft deze kwestie al meerdere keren onder de aandacht gebracht.‘ GS ‘delen de mening van OZV en PVK dat de Luchtverkeersleiding – maar ook de piloten – zich méér zouden moeten inspannen om vliegtuigen zoveel mogelijk met een continu daalprofiel te laten naderen en landen.’
Omdat deze zaak ook al in de Tweede Kamer aan de orde is geweest, zien Gedeputeerde Staten er geen meerwaarde in om deze kwestie nogmaals aan de orde te stellen.
Hopelijk leidt een unaniem door de Tweede Kamer aanvaarde motie om anders te landen (continuous descent operation) waardoor minder hinder ontstaat snel tot concrete maatregelen bij de Luchtverkeersleiding Nederland. Steeds meer mensen hebben last van vliegtuiglawaai. Het minste wat kan gebeuren is dat vermijdbare hinder zo snel mogelijk teniet gedaan wordt.