Boskoop: als de brug weer gemaakt is zijn de problemen nog niet opgelost

12 november 2019

De antieke hefbrug in Boskoop bleek door roestvorming zo onveilig te zijn dat de provincie de brug moest sluiten voor alle verkeer. Niet alleen het autoverkeer heeft hier hinder van, ook de binnenschepen die van de Gouwe gebruik maken moeten omvaren.  Het vervelendst is het voor de bewoners van Boskoop want ze kunnen alleen nog te voet of met de fiets van de ene kant van het dorp naar de andere (© Foto brug Boskoop: Ernst-Jan Straver).

Hoe het kan dat de brug, die in 2013 gerenoveerd is, in zo’n slechte staat blijkt te verkeren wordt momenteel onderzocht. Als provincie zijn we net zo trots op onze Dienst Beheer Infrastructuur, maar kennelijk is hier toch iets misgegaan. Velen wijzen op de ouderdom van de brug. De hefbrug stamt uit 1935 en zou aan het einde van zijn technische levensduur zijn. De Boskoopse hefbrug is een belangrijk icoon voor het dorp en is – net als de hefbruggen van Alphen en Waddinxveen – een rijksmonument. Slopen en vervangen lijkt dus geen optie.

Ongetwijfeld zal over enige tijd de brug weer naar behoren functioneren. De problemen rond de Gouwe zijn dan echter niet opgelost, want een van die problemen is nu juist de eeuwige file van auto’s, waaronder veel vrachtwagens, die zich over de Zijde door Boskoop wurmen.

De provincie is in samenwerking met de gemeente Alphen druk aan het studeren op mogelijkheden om de bereikbaarheid te verbeteren. Een echt effectieve oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem die tevens de leefbaarheid van Boskoop (en ook Hazerswoude) zal verbeteren is een extra aquaduct onder Gouwe door. Dit is echter makkelijker gezegd dan verwezenlijkt, want zo’n oplossing is duur. Zelfs als alle lichten voor een dergelijke oplossing op groen staan zal het nog jaren duren voordat hij gerealiseerd is. We zullen ons er echter voor inzetten dat deze verbinding zal worden verwezenlijkt.

In de tussentijd moeten we met elkaar in overleg hoe we kunnen zorgen voor een verkeerscirculatie rond de Gouwe die de ergste problemen rond bereikbaarheid en leefbaarheid kunnen dempen. Tijdens een bezoek aan Kaag en Brasem, Nieuwkoop en Alphen sprak ik hierover met de Alphese wethouder Kees van Velzen (CDA). Van Velzen vertelde me dat hij zoekt naar mogelijkheden om het doorgaand verkeer van de Zijde in Boskoop af te halen. We gaan daar als fractie over in overleg met onze partijgenoten in de gemeente Alphen waartoe Boskoop behoort. We houden jullie op de hoogte.

Waar ben je naar op zoek?