Vlietland open en groen!

Door Marleen Maat op 11 juli 2023

Houd Vlietland open en groen! Met die boodschap waren GroenLinks en PvdA Zuid-Holland dinsdag aanwezig op de demonstratie in Leidschendam-Voorburg, waar de gemeenteraad de ‘juridische second opinion’ besprak.

Dat houdt simpel gezegd in dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft onderzocht wat de juridische gevolgen zijn van het tegenhouden van het plan om in Vlietland vakantievilla’s te bouwen. Deze informatie is nu geheim; GroenLinks en PvdA roepen de gemeenteraad op het advies openbaar of inzichtelijk te maken, zodat het proces zo transparant mogelijk is.

GroenLinks en PvdA verzetten zich al langer in de Provinciale Staten tegen het plan. Lees daar hier meer over.

Natuur- en recreatiegebieden open en toegankelijk
Wij blijven ons gezamenlijk inzetten om te zorgen dat er in het mooie natuur- en recreatiegebied Vlietland geen vakantievilla’s gebouwd worden. Natuur- en recreatiegebieden moeten open en toegankelijk blijven voor omwonenden, want iedereen mag genieten van de mooie natuur in onze provincie! Daarbij past een plan waarbij meer dan 200 vakantievilla’s gebouwd absoluut niet. Al helemaal omdat er ook nog eens meer dan 8000 bomen gekapt moeten worden.

Meerderheid inwoners tegen
Eerdere inspraaktrajecten hebben getoond dat een meerderheid van inwoners niet blij is met de plannen. Ook is er een petitie met meer dan 17.000 handtekeningen aangeboden, en hebben de gemeenteraden van buurtgemeentes Voorschoten en Leiden per brief aangegeven niks in de plannen te zien.

“Het is niet te bevatten dat een plan uit 2005, gebaseerd op studies uit de vorige eeuw, nu in 2023 doorgedramd wordt nadat de ontwikkelaar jaren niet naar het gebied heeft omgekeken, terwijl inwoners, gebruikers van het gebied en de omliggende gemeentes tegen zijn. In de Provinciale Staten blijven GroenLinks en PvdA zich inzetten om het volbouwen van dit prachtige gebied tegen te houden, in afstemming met onze lokale afdelingen.”- GroenLinks statenlid Tijmen Lamers

“Als Leidenaar kom ik graag in Vlietland. Het zou ongelooflijk zonde zijn om zo’n groen en populair gebied vol te laten bouwen met vakantievilla’s. Daarom blijven wij ons de komende maanden inzetten voor een groen en open Vlietland!”- PvdA Statenlid Marleen Maat

Marleen Maat

Een betaalbaar huis, baankansen, toegankelijk openbaar vervoer, ruimte voor groen – ook in Zuid-Holland gaan de belangrijkste uitdagingen over ‘eerlijk delen’. Zo ziet Marleen Maat de provinciepolitiek. “Groeikansen voor elke bewoner, én een vangnet voor wie dat nodig heeft. Daar sta ik voor, en daarom stel ik mij kandidaat voor de Provinciale Statenverkiezing 2023!” Ik