PvdA stelt vragen over fietsstrook spoorviaduct Station Delft-Campus

Door Rosalie Bedijn op 1 juni 2023

Het stallen van je fiets op de Provinciale Kruithuisweg, boven het station Delft Campus is niet meer toegestaan. De fietsenstalling is met de ontwikkeling van het station Delft-Campus in 2022 komen te vervallen. Er is hierna helaas onduidelijkheid ontstaan over de infrastructuur.

Van het kastje naar de muur gefietst
De fietsersbond van Delft en omstreken had een bericht hierover gepubliceerd in een recente nieuwsbrief naar haar leden. Eén van de opvallende nieuwtjes was dat zij van gemeenten naar provincie en terug werden verwezen over een nu onnodige versmalling van de fietsstrook in kwestie. De PvdA vindt het opmerkelijk dat de lokale vrijwilligers van de fietsersbond van het kastje naar de muur gestuurd zijn en heeft vragen gesteld.

“De PvdA vindt de fietsnetwerken in Zuid-Holland erg belangrijk voor haar inwoners. Zo is de provincie bereikbaarder en kunnen we vaker en makkelijker de fiets pakken. Het is dan ook niet de bedoeling als een mooie organisatie als de fietsersbond ruis op de lijn krijgt. Daarom hebben we vragen gesteld.” – Rosalie Bedijn

Provinciale richtlijnen fietsnetwerk
Naar aanleiding van onze vragen werd duidelijk dat de provincie Zuid-Holland eigenaar en beheerder is van het spoorviaduct en alle huidige infrastructuur. Het (brom)fietspad is binnen het provinciale fietsnetwerk gedefinieerd als ‘plusnet’. Dat houdt in dat volgens de provinciale richtlijnen voor een tweerichtingenfietspad een breedte van 4,0 meter gewenst is. Het (brom)fietspad voldoet hieraan en hoeft dus niet te worden verbreed.

De functie van de versmalling
De versmalling was aangebracht om fietsers naast het (brom)fietspad voldoende ruimte te geven om de fiets te stallen. Met het verwijderen van de fietsenstalling heeft de huidige versmalling zijn functie op zich verloren. Het verwijderen van de versmalling en de biggenruggen (destijds aangebracht om parkeerders en doorgaande (brom)fietsers te scheiden) en het weer kwalitatief goed terugbrengen van het asfalt kost echter relatief veel geld.

Wat gaat er gebeuren?
Gezien de hoge kosten voor de voorgestelde aanpassingen, het feit dat het (brom)fietspad in de huidige situatie al een voldoende brede rijloper heeft en dat de overgang van het asfalt naar de tegelstrook voldoende duidelijk is, wordt de versmalling niet op korte termijn weggehaald, is nu aangegeven.

Scherper kijken naar vragen
“De afhandeling van de vraag vanuit de fietsersbond van Delft heeft lang geduurd en de PvdA is dan ook blij met de reactie van de Gedeputeerde Staten. Zij geven aan dat er in het vervolg bij vergelijkbare vragen eerst nog scherper worden gekeken naar de feitelijke (beheer)situatie voordat er antwoord wordt gegeven.” – Marleen Maat

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je