Iedereen moet wat doen om de woningnood te verhelpen in Haaglanden

11 december 2019

Op 7 november jl. heeft het college van Rijswijk een motie overgenomen om geen taakstelling voor sociale woningbouw meer af te spreken met de woningcorporaties. Dit terwijl de gemeente Rijswijk het convenant ‘Gaten dichten in Haaglanden’, een document met afspraken waarin onder andere staat dat de partijen zorgen voor een evenwichtige spreiding van de voorraad sociale huurwoningen in de regio en tussen gemeenten onderling, heeft ondertekend. Daarom stelden GroenLinks, SP en PvdA schriftelijke vragen aan het college van Zuid-Holland.

De gemeente Rijswijk had, n.a.v. een aangenomen motie van het CDA, het voornemen om geen nieuwe sociale huurwoningen meer te realiseren. In plaats daarvan wilde zij zich meer richten op het onderhouden, renoveren en herstructureren van de bestaande sociale huurwoningen. Hiermee schendt zij de afspraken in de regio Haaglanden.

Die regionale afspraken zijn er niet voor niets. Gemeenten moeten woningen bouwen waar behoefte aan is. Een betaalbare woning is namelijk een grondrecht en daarom zou bij elke gemeente het bouwen van betaalbare woningen op één moeten staan.

Het provinciebestuur is het met ons eens en stelt dat ook de gemeente Rijswijk zich moet houden aan de woonvisie en het convenant. Samen met GroenLinks en SP blijven wij dit volgen, want ook de gemeente Rijswijk moet ervoor zorgen dat er voldoende sociale huurwoningen zijn!