Gezamenlijk bericht oppositie Delfland

Door Lobke Zandstra op 5 juni 2023

De coalitie bestaande uit de BBB, de VVD, het CDA en Natuurterreinen doet geen recht aan de verkiezingsuitslag. De uitslag was 13 zetels voor de conservatieve partijen en 13 zetels voor de progressieve partijen. Daarom en vanwege het formatieproces hebben de vier progressieve partijenWater Natuurlijk, PvdA, PvdD en AWP voor water, klimaat en natuur – tijdens de Verenigde Vergadering van 1 juni 2023 een motie van afkeuring ingediend over de totstandkoming van het nieuwe college.

Wij zijn niet te spreken over het formatieproces, want AWP, PvdA enPvdD werden op voorhand uitgesloten van serieuze coalitiegesprekken met de VVD en de BBB. Met Water Natuurlijk is wel gesproken, maar die partij pleitte voor een evenwichtig college met twee conservatieve en tweeprogressieve partijen om de verkiezingsuitslag te respecteren. Vervolgens hebben de VVD en de BBB het CDA en de geborgde zetels voor Natuurterreinen gevraagd om aan de coalitie deel te nemen en zij hebben deze handschoen opgepakt. De coalitie heeft gedoogsteun van CU, JA21, BVNL en de twee geborgde zetels van Ongebouwd (boeren). Zo is een meerderheid tot stand gekomen. De motie van afkeuring is met 13 stemmen voor en 17 stemmen tegen verworpen.

Coalitieakkoord
Tijdens de Verenigde Vergadering werd het coalitieakkoord geïntroduceerd door de BBB. Alle partijen kregen de mogelijkheid hun visie te geven op het akkoord, echter daar hebben alleen de progressieve partijen gebruik van gemaakt. Deze partijen vinden het akkoord niet inspirerend en ambitieloos.

Het nieuwe college pleit voor een beperkte, technische focus op het takenpakket van het waterschap terwijl maatschappelijke themas als klimaatverandering, natuur, biodiversiteit, hergebruik van stoffen/water en de energietransitie juist nu veel aandacht nodig hebben. Gelukkig wordt er wel flink geïnvesteerd in waterkwaliteit om de doelstellingen van de Kaderrichtlijn Water te halen. Echter het is niet duidelijk waar het extra geld vandaan komt. Over het algemeen is het coalitieakkoord weinig concreet en voor de financiering van het een en ander tasten we helemaal in het duister.

De vier progressieve partijen willen juist een grote stap maken naar de toekomst, met ruime aandacht voor klimaatverandering, waterkwaliteit, natuur en biodiversiteit. Om het coalitieakkoord aan te scherpen hebben we over deze onderwerpen vier moties ingediend. De komende vier jaren blijven we de coalitie aansporen om deze urgente kwesties voortvarend aan te pakken.

De motie over waterkwaliteit en uitbreiding van waternatuur is met algemene stemmen aangenomen. Daarmee is een belangrijke piketpaal gezet voor het nieuwe college. De andere drie moties over het aanscherpen van de watervisie, regelgeving en instrumenten om water en bodem echt sturend te maken, het invoeren van de waterzuiveringsheffing naar verbruik en het verzoek om concrete maatregelen voor biodiversiteit zijn niet aangenomen. Wel heeft de fractievoorzitter van de BBB toegezegd om de inhoud van de moties mee te nemen wanneer de betreffende onderwerpen aan de orde zijn. Dat waarderen wij!

Lobke Zandstra

Ik ben bestuurslid van HHS Delfland namens de Partij van de Arbeid, omdat de PvdA staat voor solidariteit en duurzaamheid. In Nederland leven we met het water. We kunnen niet zonder water en moeten ons tegelijkertijd tegen het water beschermen. Graag wil ik me inzetten voor een goede klimaatadaptatie zodat we droge voeten houden, schoon

Meer over Lobke Zandstra