We gaan stemmen voor de Eerste Kamer

29 mei 2023

Hoe werkt het kiessysteem in Nederland ook alweer? En wat hebben de Provinciale Staten te maken met de Eerste Kamerverkiezingen?

Het stemmen voor de Gemeenteraad, de Tweede Kamer, het Waterschap en de Provinciale Staten ken je waarschijnlijk wel. De Eerste Kamer (of Senaat), vormt samen met de Tweede Kamer de Nederlandse Staten-Generaal, oftewel het (landelijke) bestuur van Nederland.

Maar wie kiest er voor de samenstelling van de Eerste Kamer?
De Eerste Kamer wordt eens in de vier jaar gekozen. Dat gebeurt in hetzelfde jaar als de provinciale statenverkiezingen zijn. De net benoemde Statenleden van alle twaalf de provinciale staten stemmen op dezelfde dag. Daarnaast zijn er de kiescolleges voor de Eerste kamer. Daar worden de stemmen verzameld van de volksvertegenwoordigers van Bonaire, Sint Eustatius en Saba. En er is een kiescollege voor stemmen van Nederlanders die in het buitenland wonen.

Provinciale Staten Zuid-Holland
De stem van een Statenlid uit Zuid-Holland weegt wel zwaarder dan van onze buurprovincie Zeeland. Dit komt doordat de stem van een Statenlid een bepaalde stemwaarde heeft, die afhangt van het aantal inwoners. En Zuid-Holland is de provincie met de meeste inwoners.

Inzet: zo groot mogelijk
In de vergadering van de Provinciale Staten op maandag 30 mei gaan de Statenleden dus stemmen voor de Eerste Kamer. Dat is dus een bijzonder moment! Voor de PvdA en GroenLinks is het doel uiteraard een zo groot mogelijke gezamenlijke fractie in de Eerste Kamer te krijgen. Voor een eerlijke, groene, duurzame en menselijke samenleving. Onze partijen hebben ook al aangegeven in de Eerste Kamer samen een (1) fractie te gaan vormen.

Benieuwd wat er nog meer gebeurt in de Provinciale Staten? Lijkt het je interessant om een keer te komen kijken? Wij ontvangen je graag! Mail ons om een afspraak te maken voor een kop koffie om een vergadering bij te wonen.

Op 30 mei is de vergadering gesloten vanwege het stemmen maar normaal zijn vergaderingen openbaar en je kan altijd plaats nemen op de publieke tribune. Of kijk online, dat kan via deze link.