Voor wie wordt er gebouwd? Onze steden schreeuwen om betaalbare huizen

28 februari 2024

Voor wie wordt er gebouwd? Onze steden schreeuwen om betaalbare huizen is de krantenkop van het AD vandaag. “Dat onder meer leerkrachten en politieagenten geen huis kunnen krijgen in steden, is ontwrichtend, aldus gemeenteraadsleden van GroenLinks.”

Onze fractie herkent de boodschap uit de gemeenten. De woningnood lossen we alleen op door de juiste woningen te bouwen. Daarom zet GroenLinks-PvdA zich in de Provinciale Staten in voor meer sociale huurwoningen.

Minder villa’s meer passende woningen

Maar liefst 53% van de inwoners maakt daar aanspraak op en de wachtlijsten zijn veel te lang. Zorgmedewerkers, alleenstaande ouders en starters; onze inwoners schreeuwen om meer passende woningen. Met het bouwen van dure appartementen en enorme nieuwbouwhuizen lossen we de problemen niet op! – Statenlid Tijmen Lamers

De Wooncrisis is een Betaalbaarheidscrisis

“De Wooncrisis is een Betaalbaarheidscrisis. Het is voor mensen met een normaal inkomen bijna onmogelijk geworden om een woning te vinden. Het herstel van de volkshuisvesting en de bouw van betaalbare koopwoningen is een absolute prioriteit voor GroenLinks-PvdA.

Veel te lang is het beleid gericht op de belangen van de rijkste inwoners en van marktpartijen. Maar wonen is een recht, geen verdienmodel! – Statenlid Marleen Maat

Wonen is een recht, geen verdienmodel

Projectontwikkelaars azen op de kostbare natuurgrond voor meer dure villa’s. Terwijl een groot deel van de woningzoekenden bestaat uit mensen die recht hebben op sociale huurwoningen. Of op woningen uit het middensegment.  GroenLinks-PvdA wil dat er gebouwd wordt voor alle inwoners van Zuid-Holland.

De komende weken staat woningbouw op de agenda van Provinciale Staten. Heb jij ideeën of ervaringen die je wilt delen met ons? Mail dan [email protected]

Lees de artikelen HIER & HIER