Update Gedeputeerde Staten Berend Potjer reddingsplan Grutto

13 december 2023

Nog meer mooie resultaten van onze gedeputeerde Berend Potjer! Zo heeft hij erg goed nieuws over de weidevogels!

Zuid-Holland maakt werk van reddingsplan grutto

Zonder Nederland sterft de grutto uit. Wist je dat 80 tot 90% van alle grutto’s in de hele wereld naar Nederlandse veenweiden komen om hier te broeden en hun jongen groot te brengen? Lukt dat niet, kunnen ze hun kuikens niet vliegvlug krijgen, dan sterven de grutto’s uit.

Weilanden gruttovriendelijk

Dat is heftig, daarom is GroenLinks-PvdA ook zo blij dat de provincie Zuid-Holland zich heeft verbonden aan het aanvalsplan, of eigenlijk reddingsplan, Grutto. Met veertien initiatieven om de weilanden gruttovriendelijk te maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan subsidies voor zogenaamde plas dras pompen; die een plas water op het land zetten, waardoor het land drassig wordt, dat is goed voor de weidevogels.

Actieplan Boerenlandvogels

“Wij zijn er blij mee dat wij met deze miljoenen ook de komende jaren weer samen met honderden boeren vogels als de grutto, kievit en tureluur in Zuid-Holland een goed leefgebied kunnen bieden. En dat we het Actieplan Boerenlandvogels en de overgang naar een natuurinclusievere landbouw verder kunnen brengen”

Het mooie is, wat goed is voor de Grutto is ook goed voor andere weidevogels, als de Tureluur, de Kievit en noem maar op. En voor onze boeren. De boeren die ermee bezig zijn, zijn zonder uitzondering enthousiast over de weidevogels. Zij maken er echt een sport van zoveel mogelijk nesten te krijgen en de vogels te beschermen. En zo is iedereen een winnaar.” Berend Potjer

Lees hier meer!