Update Gedeputeerde Staten Berend Potjer Natuurbeheer

30 november 2023

De fractie is erg trots op de mooie groene resultaten die onze gedeputeerde Berend Potjer in de eerste honderd dagen van deze coalitieperiode heeft behaald. We lichten er alvast twee uit op het gebied van natuurontwikkeling!

Zo komen er onder meer honderden hectaren natuur bij in het Groene Hart. En er komt een doorontwikkeling Nationaal Park Hollandse Duinen! Lees je mee?

Doorontwikkeling Nationaal Park Hollandse Duinen

Dit natuurgebied is uniek met haar uitgestrekte zee, prachtige stranden en duinen. Miljoenen inwoners en bezoekers genieten elk jaar weer van dit bijzondere gebied, dat In 2016 niet voor niets de publieksprijs won voor het mooiste nationale park. Alleen was het nog geen Nationaal Park. Dus heel goed dat de provincie zich ervoor inzet om dat recht te zetten.

Er is namelijk hard gewerkt om daar verandering in te brengen en in 2019 heeft GroenLinks gedeputeerde Berend Potjer namens Zuid-Holland de status Nationaal Park aangevraagd.

Samenwerken met partners Nationaal Park

Hoewel deze positief is beoordeeld, waren er nog een paar zaken die geregeld moesten worden voor een definitieve erkenning. Ondertussen werden de regels voor de erkenning als nationaal park gewijzigd. De aanvraag moet daarop worden aangepast. Dat lijkt kansrijk, dus heeft de Provincie Zuid-Holland samen met Dunea, Staatsbosbeheer, de gemeente Den Haag en tientallen partners de handen ineengeslagen, om de komende jaren ook samen te blijven werken. Om het Nationaal Park nog mooier en natuurrijker te maken en om formeel erkend te worden.

Honderden hectaren natuur erbij in het Groene Hart

GroenLinks-PvdA is superblij dat nu definitief is besloten dat honderden hectaren natuur te gaan realiseren bij de Nieuwkoopse Plassen. In het project Bodegraven-Noord. Dan merk je dat het echt verschil maakt dat GroenLinks-PvdA in de Zuid-Hollandse coalitie zit.

“Na tientallen jaren praten, papier en plannen is de knoop doorgehakt. Eindelijk is er perspectief voor de natuur, de boeren, burgers en buitenlui van Bodegraven Noord.– Berend Potjer

Partners & betrokkenen

Onze fractie vindt het ook goed dat gedeputeerde Berend Potjer dat juist samen met de lokale bestuurders voor elkaar kreeg. Het is belangrijk dat hij met de betrokkenen in gesprek ging om de onderlinge verstandhoudingen in het gebied te verbeteren.

Stay Tuned voor nog meer successen binnenkort!