Update Fractie Waterschap van Delfland

17 maart 2024

Vorig jaar voerden we volop campagne voor de waterschapsverkiezingen. Nu zijn we als fractie goed ingewerkt. We zetten volop in op waterkwaliteit, water en bodem sturend en een eerlijke lastenverdeling. Dat doen we in Delfland helaas vanuit de oppositie.

Johan en Sef zetten zich in onze fractie in voor waterkwantiteit en waterkwaliteit. Hier vragen we aandacht voor het verbeteren van de waterkwaliteit en vinden dat het waterschap stevig stelling moet nemen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Water en bodem moeten belangrijker worden in onze ruimtelijke keuzes. Water en bodem sturend wordt dat genoemd. Deze zomer werden we opgeschrikt door een veel te hoge PFOS-waarde in Leidschenveen. Dat is een stof die niet of nauwelijks afbreekt in de natuur, maar wel ongezond is voor mens en dier. Dit geeft nog maar eens aan hoe belangrijk het is dat we voorkomen dat dit soort stoffen in onze leefomgeving terechtkomen.

Mariska en Alvin zetten zich in voor waterveiligheid en de waterketen. Op dit moment gaat de discussie vooral over de nieuw te bouwen afvalwaterzuivering in Vlaardingen. Daarbij hebben we goed contact met de gemeenteraadsfractie. Wij willen een zo duurzaam mogelijk waterzuivering. Het liefst willen we een ontwerp dat het mogelijk maakt later nieuwe technieken in te voeren. Dit project is echt een megaklus. Een hele uitdaging voor de organisatie en het bestuur van het waterschap.

Peter en Lobke letten op de centen en het proces. Ze vragen steeds weer aandacht voor een eerlijke lastenverdeling. In 2024 stijgen de lasten het meest voor mensen die in een huurwoning wonen. Dat vinden wij niet eerlijk. Ze blijven ook strijden voor een volwaardige kwijtscheldingsregeling. Helaas is daar geen meerderheid voor in de Verenigde Vergadering.

Hilde maakt onze fractie compleet. Ze is onze sparringpartner en geweten. We trekken veel op met onze oppositiegenoten van de Partij voor de Dieren, Water Natuurlijk en de Algemene Waterschapspartij. We zijn het afgelopen jaar in veel afdelingen te gast geweest.