Subsidie voor sport in de buurt voor iedereen

11 april 2022

Provincie Zuid Holland subsidieert: sportvoorzieningen voor iedereen, om de hoek.

“Lekker bewegen en sporten bij jou om de hoek, toegankelijk voor iedereen. Juist in de stad is het zo belangrijk dat we de openbare ruimte beweegvriendelijk inrichten én het voor iedereen toegankelijk is,” aldus Statenlid Evelyn Hijink. Daarom is het fijn dat onze gedeputeerde Anne Koning er recent geld voor heeft vrijgemaakt. Vanaf 4 april is de subsidieregeling ‘Versterking Sport en Bewegingsaanbod’ open voor mensen en organisaties die sportactiviteiten organiseren. Dus, zet jij je in voor sport in Zuid-Holland en kan je een steuntje in de rug gebruiken? Neem vooral een kijkje op de website van de provincie.

Daarnaast komt er eind maart nog een regeling. De provincie opent het Fonds Gehandicaptensport speciaal voor activiteiten voor mensen met een beperking. Juist deze mensen willen we helpen om bewegen meer vanzelfsprekend te maken.

Evelyn Hijink; “Je ziet dat in steden steeds meer ruimte wordt gemaakt voor bewegen en sporten. En wat echt goed uitpakt is het aanstellen van buurtsportcoaches. Zo worden er bv. sportworkshops gegeven voor iedereen in de buurt. Ik ken voorbeelden waar gratis en laagdrempelig sportworkshops gegeven worden. Soms speciaal voor kinderen en jongeren, maar ook steeds vaker voor volwassenen. Zo kunnen mensen, die niet zo snel naar een sportvereniging gaan, laagdrempelig in hun eigen buurt bewegen en sporten. Dit is ook weer goed voor de sociale contacten en de sfeer in de wijk!”

Wandelen, fietsen en zwemmen in de natuur

“Wat veel mensen niet weten is dat de provincie heel belangrijk is voor recreatie, natuur en sport. Zeker na de corona periode zetten we ons daar steeds meer op in. Het gaat dan om zoveel mogelijk mensen in versteende woonwijken te helpen om laagdrempelig te sporten en bewegen. We zetten ons daarom in voor meer parken, bossen en meren in en rondom de stad. We hebben tijdens de coronapandemie gezien dat mensen meer zijn gaan bewegen, wandelen, fietsen en zwemmen op deze plekken. Het ontspant en geeft rust. Daarom is het belangrijk dat we aandacht blijven houden voor een beweegvriendelijke openbare ruimte én voldoende recreatiegebieden, “ aldus Evelyn Hijink.

Anne Koning: “En alle raadsleden en wethouders die meer willen weten, kunnen vrijdagmiddag 24 juni (15:30-19u) in de agenda zetten. Dan is het symposium sport en bewegen in Zuid-Holland, waar we kennis delen en in gesprek gaan hoe we samen zorgen dat iedere inwoner in de nabije woonomgeving sportief en recreatief kan bewegen.”.

Meer info? Sporten en bewegen in Zuid-Holland