Oplossing nodig voor veerdienst Rozenburg – Maassluis

Door Lars Klappe op 11 augustus 2023

Op 5 juli is in de Provinciale Staten van Zuid-Holland gesproken over de veerverbinding tussen Rozenburg en Maassluis. Er is toen een voorstel aangenomen waarmee de voet- en fietsveer in de vaart genomen kon worden en ook is budget vrijgemaakt voor het zo snel mogelijk weer in de vaart brengen van de Blankenburg als autoveer.

Zorgelijke situatie bewoners van Rozenburg en Maassluis
Tijdens de bespreking is door het provinciebestuur aangegeven dat op basis van een positieve schouw de inschatting is dat de veerpont de Blankenburg binnen 6-8 weken weer in de vaart zou kunnen komen. Eind juli kwam echter in de media het bericht dat de autoveer dit kalenderjaar niet meer zal varen, omdat er volgens Damen Shipyards “nog iets van vier maanden nodig te hebben om haar weer in operationele staat te krijgen.” Hiermee zitten de bewoners van Rozenburg en Maassluis voorlopig nog steeds zonder autoveer.

PvdA stelt schriftelijke vragen
De PvdA Zuid-Holland maakt zich zorgen over de laatste ontwikkelingen en heeft daarom Schriftelijke Vragen gesteld aan het provinciebestuur. Statenlid Lars Klappe: “De betrouwbaarheid van de overheid staat onder druk. Keer op keer worden verwachtingen gewekt die vervolgens niet waargemaakt kunnen worden. De inwoners van Rozenburg en Maassluis verdienen echt beter.”

Ook Statenlid voor GroenLinks Marieke Sprekreijse reageert: “Het kan niet zo zijn dat een deel van Zuid-Holland onbereikbaar wordt door het ontbreken van goed OV. Hier moeten wij als provincie werk van gaan maken.”

Bereikbaarheid Rozenburg
Naast het wegvallen van de autoveer, wordt binnenkort bij Rozenburg ook aan de weg gewerkt aan de Blankenburgverbinding. Daarvoor zijn er van maandag 14 augustus tot en met maandag 25 september werkzaamheden rond rijksweg A15 en afrit 14 Rozenburg-Centrum. Daarmee komt de bereikbaarheid van Rozenburg naar verwachting nog verder onder druk te staan.

Lars Klappe

Lars Klappe is adviseur publieke sector bij KPMG. Naast zijn studie Staats- en Bestuursrecht en International Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zat Lars ook in het bestuur van de PvdA Zuid-Holland. Bovendien is hij actief geweest als wijkraadslid op Rotterdam-Zuid. Begin juli is Lars beëdigd als Statenlid. Een statenlid met een missie om het

Meer over Lars Klappe