GroenLinks en PvdA stellen vragen over plannen strandtenten

Door Adem Mustafa op 12 september 2023

De gemeente Den Haag is bezig met een onderzoek om te kijken naar permanente strandtenten, zelfs met de mogelijkheid om door te groeien naar strandhuisjes. De gemeente beweert dat dit minder stikstof uitstoot veroorzaakt. Natuurorganisatie betwisten deze bewering echter. Reden voor GroenLinks en PvdA om hier schriftelijke vragen over te stellen.

De kust is de grootste vrij toegankelijke buitenruimte van Nederland. En het strand van Zuid-Holland is een uniek en mooi natuurgebied, dat beschermd dient te worden.

In het duingebied is het van belang dat het zand vrij spel blijft houden om het natuurgebied in stand te houden. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat zand verstuift en aangroeit op plek één. En juist weer weggaat op een andere plek. Permanente verbouwingen kunnen dit tegenhouden.

“De kust is een beschermd natuurgebied en moet toegankelijk blijven voor iedereen. Het moet niet zo zijn dat dit bijzondere gebied steeds verder wordt bebouwd en dat steeds meer mag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het overnachten in de huisjes. Het is belangrijk dat het zand in elk geval een deel van het jaar de tijd krijgt om daar zijn gang te gaan.” Aldus Marieke Spekreijse.

Het is ook de vraag of de plannen van Den Haag mogen in verband met het Kustpact; de overeenkomst uit 2017 tussen overheden, natuurbeschermers en ondernemers. Met als doel om ervoor te zorgen dat de Nederlandse kust niet wordt volgebouwd, maar duurzaam wordt beschermd en ontwikkeld.

Tijdens de coronaperiode hebben we gezien hoe belangrijk natuurrecreatie is. Het moet niet zo zijn dat het strand alleen toegankelijk wordt voor degene die het kunnen betalen.

Statenlid Adem Negash benadrukt: “We hebben het kustpact niet zomaar afgesloten. Het feit dat we tijdens de pandemie ondernemers hebben gesteund, betekent niet dat we de kust willen volbouwen. De kust moet toegankelijk blijven voor mens en dier.”

Adem Mustafa

‘Verandering zal niet komen als we wachten op een ander persoon of een andere tijd. Wij zijn degenen op wie we hebben gewacht. Wij zijn de verandering die we zoeken.’ – Barack Obama Mijn naam is Adem Mustafa Negash. Ik ben 28 jaar oud en ik woon samen met mijn vriendin in Zwijndrecht. In het

Meer over Adem Mustafa