Gevaarlijke stoffen vragen aandacht

Door Adem Mustafa op 21 april 2023

PvdA fractie vraagt aandacht voor uitstoot potentieel gevaarlijke stoffen bij Chemours

Als PvdA fractie maken wij ons net als andere partijen zorgen over de uitstoot van gevaarlijke stoffen door de industrie, zoals bij Chemours. De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen aan dergelijke bedrijven en wij vinden dat deze verantwoordelijkheid gepaard moet gaan met het aanpakken van de uitstoot van potentieel gevaarlijke stoffen, waarvan nog niet bewezen is dat ze gevaarlijk zijn.

Hoewel er in de afgelopen jaren veel is gedaan, lijkt een belangrijk voornemen stil te vallen door ontbrekende Rijksregels. De provincie wil namelijk de uitstoot aanpakken van stoffen waarvan nog niet bewezen is dat ze gevaarlijk zijn. Helaas heeft de rechter aangegeven dat dit binnen de huidige wet niet zou mogen. De provincie gaat in hoger beroep en heeft de staatssecretaris van Milieu gevraagd om de wet aan te passen. Volgens de NRC is het ministerie echter niet van plan om dit te doen, wat wij onbegrijpelijk vinden.

Daarom hebben wij als PvdA fractie aan de Tweede Kamer fractie gevraagd of zij hier aandacht voor kunnen vragen. Als Provinciale Staten willen we graag met elkaar in gesprek om deze situatie te bespreken en zijn blij dat andere partijen dit ook willen.

Zie ook onze standpunten op het gebied van klimaat.

Adem Mustafa

‘Verandering zal niet komen als we wachten op een ander persoon of een andere tijd. Wij zijn degenen op wie we hebben gewacht. Wij zijn de verandering die we zoeken.’ – Barack Obama Mijn naam is Adem Mustafa Negash. Ik ben 28 jaar oud en ik woon samen met mijn vriendin in Zwijndrecht. In het

Meer over Adem Mustafa