Gedeputeerden namens PvdA & GroenLinks geïnstalleerd

6 juli 2023

Provinciale Staten hebben woensdag 5 juli het nieuwe provinciebestuur beëdigd. Namens GroenLinks en PvdA zijn de ervaren gedeputeerden Berend Potjer en Anne Koning herbenoemd in Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland als respectievelijk gedeputeerde Energie en Natuur, en gedeputeerde Wonen en Ruimtelijk Ordening.

Gedeputeerde Potjer (GroenLinks): “De klimaatverandering en het biodiversiteitsverlies zijn urgente opgaven waar wij mee aan de slag moeten. Zoals Obama ook zei zijn we de eerste generatie die de gevolgen van klimaatverandering merkt en de laatste generatie die er wat aan kan doen. Ik kijk er naar uit om voor onze en volgende generatie werk te maken van de energietransitie en het natuurherstel. Met dit coalitieakkoord kan ik daar met de provincie en de gemeente krachtig mee aan de slag, om onze inwoners schone en betaalbare energie van eigen bodem te leveren. En om robuuste, vitale natuur te realiseren. Want zonder natuur geen leven. Ik kijk ernaar uit om met en voor onze inwoners te werken aan een goede toekomst, waarin wij van het leven kunnen genieten en kunnen zorgen dat ook onze kinderen dat ook kunnen blijven doen.”

Gedeputeerde Koning (PvdA): “Ik ben er tros op namens de Partij van de Arbeid aan de slag te gaan met de bouw van sociale en betaalbare woningen, met een goede ruimtelijke ordening en met fijne buitenruimte voor recreatie en toerisme & sport. Zo werken we aan een krachtig Zuid-Holland, aan een sociale, groene en eerlijke toekomst. Dat vinden we belangrijk omdat alleen door de lef om problemen aan te pakken helpt om verschillen te verkleinen en overbruggen. We kijken er naar uit dit met en voor jullie te doen. ”

GroenLinks en PvdA zien het coalitieakkoord als een belangrijke mijlpaal in het aanpakken van de verschillende uitdagingen in Zuid-Holland. De stikstofcrisis, het woningtekort en klimaatverandering raken de inwoners van onze provincie iedere dag. Daarom geven we inwoners, organisaties en ondernemers perspectief en zadelen we toekomstige generaties niet op met uitdagingen die nu al kunnen worden aangepakt. GroenLinks en PvdA zien vele aanknopingspunten voor een krachtig Zuid- Holland in het akkoord.
Het coalitieakkoord geeft vorm aan de concrete inzet op deze uitdagingen de komende 4 jaar. Daarbij maken de partijen zich hard voor de sociale woningbouw. 40% van de nieuwbouwwoningen in de komende periode zal bestaan uit sociale huur, wat uitkomt op 100.000 sociale huurwoningen voor mensen die het hardst geraakt worden door de wooncrisis, en we gaan stappen maken om het totaal van 30% sociale huur in alle gemeenten te halen.

Ook starten we een proef met een kortingskaart in het openbaar vervoer voor inwoners met een kleine beurs. Daarmee maken we stappen voor meer bestaanszekerheid voor inwoners van Zuid- Holland. En zetten we ons in om de verschillen tussen mensen te verkleinen. We zetten vol in op groene energie en natuurontwikkeling voor bewoners en bedrijven, en realiseren de komende jaren tientallen windmolens en duizenden hectare natuur. Voor de gezondheid van inwoners gaan we de emissies van landbouw, industrie en andere sectoren verlagen, zodat de lucht-, water- en bodemkwaliteit vooruitgaan.