Door Lars Klappe op 8 november 2023

Extra buslijnen op Zuid-Hollandse eilanden door voorstel GroenLinks-PvdA

Tot aan het begin van dit jaar reed er een vaste lijnbus tussen Middelharnis en Herkingen. Deze verbinding werd opgeheven vanwege een gebrek aan reizigers door Corona en de hoge kosten als gevolg van de inflatie. Dankzij een voorstel van GroenLinks-PvdA rijdt er straks weer een vaste bus door de straten van Herkingen.

Op de agenda van Provinciale Staten stond het beleidskader voor de concessie van het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee. Dit beleidskader vormt de basis voor de eisen die vervoersaanbieders (OV-bedrijven) moeten volgen bij inschrijvingen voor het openbaar vervoer in de regio. Aangezien deze concessie een looptijd van 10 tot 15 jaar heeft, is het beleid dat nu geformuleerd wordt bepalend voor het openbaar vervoer in de regio voor de komende tien jaar.

Door het wegvallen van de buslijn zijn inwoners van Herkingen nu aangewezen op een systeem waarbij twee uur van tevoren gereserveerd moet worden voor vraagafhankelijk vervoer, het zogenaamde “OV-op-Maat”. Reden voor de fractie van GroenLinks-PvdA om te pleiten voor het terugkeren van de buslijn. Het voorstel werd unaniem aangenomen door Provinciale Staten.

Bereikbaarheid is een basisrecht
Initiatiefnemer Statenlid Lars Klappe (GroenLinks-PvdA): “Wij zien bereikbaarheid en het openbaar vervoer als een basisrecht. Een dorp met een school, supermarkt en sportclub hoort ook gewoon een vaste bushalte te hebben. We keren in Zuid-Holland nu de landelijke trend van verdwijnend openbaar vervoer. Straks rijdt hier op werkdagen gewoon weer een bus.”

Programma van Eisen
Naast het voorstel van GroenLinks-PvdA werd er ook gestemd over de rest van het beleidskader. De Provinciale Staten hebben het beleidskader goedgekeurd, en het zal binnenkort worden omgezet in een Programma van Eisen. Daarin is onder andere opgenomen dat bij voorkeur vanaf de start van de concessie eind 2025 volledig duurzaam gereden wordt.

Lars Klappe

Lars Klappe is adviseur publieke sector bij KPMG. Naast zijn studie Staats- en Bestuursrecht en International Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zat Lars ook in het bestuur van de PvdA Zuid-Holland. Bovendien is hij actief geweest als wijkraadslid op Rotterdam-Zuid. Begin juli is Lars beëdigd als Statenlid. Een statenlid met een missie om het

Meer over Lars Klappe