Week van circulaire economie

12 maart 2024

Deze week is het de week van circulaire economie! Een landelijk programma met als doel het inspireren en bevorderen van circulair ondernemerschap.

Wat is het?

De rijksoverheid zegt: “In een circulaire economie bestaat bijna geen afval en worden grondstoffen steeds opnieuw gebruikt.”

Waarom is het belangrijk?

Klinkt dat misschien nog een beetje vaag? Industriële productie gaat natuurlijk vaak ten koste van natuur, klimaat, mensenrechten, gezondheid en dierenwelzijn. Circulaire economie draait op schone energie en houdt grondstoffen in kringloop. Het is dus erg belangrijk voor jouw toekomst, voor die van toekomstige generaties en vooral voor de aarde.

Een concreet voorbeeld

Nou denk bijvoorbeeld eens aan je smartphone die om de paar jaar kapotgaat waardoor providers nieuwe toestellen aan kunnen bieden met een hoog maandbedrag, waarmee je het toestel afbetaalt. Veel winst voor hen maar slecht voor het milieu (en jouw portemonnee). Maar wat nou de focus zou liggen op levensduurverlenging? Als er producten worden gemaakt met gerecyclede materialen, die niet ‘ontworpen’ zijn om kapot te gaan?

Waar speelt circulaire economie nog meer een rol?

Circulaire economie komt behalve bij consumentenproducten terug bij ontzettend veel dossiers, denk aan voedselproductie, de bouw, de landbouw maar denk ook aan de energietransitie (de overgang naar duurzame energie).

“De provincie Zuid-Holland geeft het goede voorbeeld met de nieuwe strategie circulaire economie. Zo is bijvoorbeeld ook ons nieuwe gebouw zo circulair mogelijk verbouwd. En als je je eigen beker meeneemt krijg je korting in de kantine! – Statenlid Rosalie Bedijn

Wat feitjes:

• Wist je dat in de jaren twintig van de vorige eeuw al een gloeilamp gemaakt kon worden die meer dan duizend jaar mee kon? Maar dat fabrikanten dat niet maken omdat we dan niks meer kopen?
  • Wist je dat beton het meest gebruikte materiaal ter wereld is en dat het maken hiervan super veel (fossiel) energie kost?
  • Wist je ook dat we nooit meer zoveel opnieuw kunnen maken om al dit beton te vervangen omdat onze aarde niet eindeloos kan leveren?
  • Wist je dat het voor onze (groot)ouders heel normaal was om bij een restaurant eten af te halen met je eigen pan?

Grondstoffen raken op

“Kortom, we gebruiken de afgelopen 100 jaar steeds meer en al die grondstoffen raken op. Het is voor GroenLinks-PvdA dan ook geen keuze om van een afval economie naar een hergebruik economie te gaan. Grondstoffen zijn dan voor eeuwig en verbranden is echt zó jaren twintig (van deze eeuw!).

Deze week is het de week van de circulaire economie. Sta stil bij wat je koopt, of het nodig is, waar het vandaan komt en of je het opnieuw kunt gebruiken.” –  Firyal Hogervorst, Fractievertegenwoordiger

GroenLinks-PvdA staat voor een groene industrie, die draait op hergebruikte materialen. Waar we rekening houden met de grenzen van de aarde en ons klimaat beschermen.