Bijzondere bezoeken

23 januari 2019

De PvdA-fractie en kandidaat-Statenleden gaan de komende maanden veel op pad in de provincie, om te luisteren naar diverse verhalen van mensen van allerlei achtergronden. Door deze bezoeken krijgen de Statenleden en kandidaten de mogelijkheid om eens echt naar verhalen van inwoners te luisteren, want de mening van inwoners doet ertoe: iedereen telt. Door langs te gaan bij mensen, is het mogelijk om een verhaal eens persoonlijk te horen, in plaats van slechts een berichtje te lezen op sociale media.

Huseyin Yildiz
Het is niet vaak dat je iemand ontmoet die zo sterk ergens in gelooft dat hij zijn eigen welzijn, zijn eigen leven wil riskeren om zijn standpunt onder de aandacht te brengen. Gelukkig niet, zou je bijna zeggen. Het leven is te kostbaar, te kwetsbaar om het willens en wetens in de waagschaal te stellen.

Daarom was het gesprek van Anne Koning met Huseyin Yildiz bijzonder. Huseyin is in hongerstaking. Hij weigert te eten. Desnoods wil hij doorgaan tot zijn actie hem het leven kost. Anne luisterde naar wat hem tot zijn daad brengt. Huseyin vraagt om aanpassing van het gevangenisregime voor Abdullah Öcalan, die in Turkije gevangen zit. Hij wil dat familie en advocaat hem 10 minuten per week mogen bezoeken. Is dat niet een basaal recht voor alle gevangenen?

Anne hoopt van harte dat Huseyin op tijd genoeg hoop krijgt om zijn actie te beëindigen. Voor hemzelf, en ook voor zijn vrienden en familie. Maar we benadrukken: de PvdA steunt de actie niet. We verwerpen terrorisme. Öcalan gaf jarenlang leiding aan de terroristische organisatie PKK.

Theatervoorstelling “De dromeneter”
Op 5 februari 2019 gaat Anne Koning op bezoek bij een theatervoorstelling die wordt gespeeld in de Mariaschool in Den Hoorn, “De dromeneter”. Deze voorstelling wordt georganiseerd vanuit het programma Kijk|Kunst van het Kunstgebouw. Met het programma kunnen leerlingen van groep 1 tot en met 8 ieder jaar genieten van een dans- theater- of muziekvoorstelling of van beeldende kunst in de klas. Kunstgebouw maakt zichtbaar wat er is en stimuleert wat er kan op het gebied van cultuuronderwijs in Zuid-Holland. Vanuit hun Academie helpt Kustgebouw basisscholen, gemeenten en cultuuraanbieders om hun professionaliteit hierin te vergroten.\

Lijsttrekkers aan de roockworst en het stoofvleesch
Gezamenlijk met andere lijsttrekkers, bracht Anne Koning een bezoek aan het restaurant van De Vegetarische Slager, een restaurant waar plantaardig vlees het centrale thema is. Bij het restaurant wordt vlees gemaakt zonder dieren. Het ideaal van de initiatiefnemers is hierin dat vleesliefhebbers kunnen beleven dat ze niets hoeven missen als ze één of meerdere dagen geen vlees eten. Het eten van vlees heeft een grote impact op het milieu: voor 1 kilo vlees is bijvoorbeeld al 5 kilo plantaardig voer nodig. De veehouderij die nodig is voor vlees is één van de vele bronnen van CO2-uitstoot en er wordt veel water voor verbruikt. Minder vlees eten is daarom geen slecht idee, zo vinden we ook bij de PvdA.

De komende tijd zullen fractieleden en kandidaat-Statenleden nog veel meer speciale bezoeken verrichten. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Kijk dan af en toe eens op de website of op onze Facebook en Twitter pagina.