Agenda tip: Informatiebijeenkomst voor bewoners Zuid-Holland

6 juni 2023

Presentatie onderzoeksresultaten deel I door dr. Karwan Fatah Black. Tijdens deze avond worden de resultaten gedeeld van het historische onderzoek naar de rol van ‘Zuid-Hollandse’ bestuurders gedurende de periode van slavernij en de aanloop naar contractarbeid.

De provincie Zuid-Holland heeft naar aanleiding van inspanningen van D66 en PvdA besloten om onderzoek te doen naar de rol die ze gespeeld heeft in het koloniaal- en slavernijverleden. Afgelopen september kondigde gedeputeerde Frederik Zevenbergen aan het provinciaal onderzoek gestart zal worden. Dit onderzoek zal bestaan uit meerdere delen. Zo worden zowel het slavernijverleden, als de doorwerking in het heden onderzocht. Het onderzoek naar het slavernijverleden wordt uitgevoerd door Universiteit Leiden. Deze avond zal in het teken staan van de presentatie van het historisch onderzoek. Er volgen nog twee onderzoeken naar de doorwerking van het slavernijverleden.

De PvdA en GroenLinks zijn blij met de aandacht en het onderzoek voor dit onderwerp. Daar is ook eerder voor gepleit. Mede dankzij de inzet van Paulien van der Hoeven, Statenlid 2019-2022 binnen het dossier Erfgoed en Cultuur.

“De rol van onze voorgangers in de provincie Zuid-Holland bij de verschrikkingen van het koloniale- en slavernijverleden zijn lang niet zichtbaar geweest. Het is belangrijk om weten hoe er is gehandeld, in wat nu Zuid-Holland heet. Het kennen van het verleden en het erkennen van de verschrikkingen die het gevolg zijn helpen ons samen aan de toekomst te kunnen bouwen.” – Anne Koning & Paulien van der Hoeven.

“GroenLinks vindt het belangrijk dat de geschiedenis van de provincie zó is beschreven dat de verschillende perspectieven van de inwoners recht worden gedaan. Waarbij er erkenning is voor de slechte kanten in die geschiedenis. Én voor het feit dat die nare periodes nog altijd zeer negatief doorwerken in de hedendaagse samenleving, waar vooroordelen, racisme en uitsluiting dagelijks ervaren worden door grote groepen mensen. GroenLinks is daarom heel blij met de publicatie van het eerste onderzoek.” Ariëtte Kasbergen

Wanneer: donderdag 8 juni 2023
Inloop: 18:45 uur met hapjes en drankjes
Start bijeenkomst: 19.30 uur
Locatie: Provinciehuis Zuid-Holland, Den Haag

Alle bewoners van Zuid-Holland die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp zijn van harte uitgenodigd. Bijeenkomst is gratis maar aanmelding is nodig. Meer info en aanmelden kan via deze link.