Provinciale hoorzitting Chemours in Dordrecht

Door Adem Mustafa op 23 augustus 2023

Afgelopen juni heeft de Provinciale Staten chemiebedrijf Chemours opgeroepen tot een hoorzitting. Directe aanleiding was onder meer de recente uitzending van Zembla ‘De PFAS- Doofpot’. Waar nog meer schokkende onthullingen gedaan werden van PFAS-vervuiling in de omgeving. Die hoorzitting gaat er komen op vrijdag 1 september.

Georganiseerd door de Provinciale Staten van Zuid-Holland in het Stadhuis van Dordrecht. De Statenleden willen dan niet alleen de directie van het bedrijf uit Dordrecht horen, maar ook werknemers, omwonenden en lokale bestuurders.

Zeer schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu
Chemours/DuPont lijkt al decennialang te weten dat de stoffen die dit bedrijf in grond- en oppervlaktewater loost zeer schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Het bedrijf zweeg over de risico’s, dat wordt strafrechtelijk onderzocht. ChristenUnie Zuid-Holland heeft in Provinciale Staten het initiatief genomen om een hoorzitting te organiseren, met steun van SP, PvdA, GroenLinks, SGP, CDA, PvdD, D66, Volt, VVD en BBB. Als vergunningverlener is de provincie direct betrokken bij dit dossier.

We moeten naar ‘nul uit de pijp’
“De schokkende onthullingen na de recente Zembla-uitzending tonen aan dat Chemours al decennia op de hoogte was van de giftige vervuiling die de gezondheid en levenskwaliteit van onze gemeenschap bedreigde. Als PvdA staan we nu zij aan zij met de getroffen inwoners, vastberaden om transparantie af te dwingen en een toekomst te bouwen waarin gezondheid en milieu boven zwijgende belangen staan. We moeten naar ‘nul uit de pijp’. Bovendien dringen we aan op verantwoordelijkheid van vervuilende industrieën voor saneringen en het vergoeden van aangerichte schade.” – Adem Mustafa Negash, Statenlid PvdA Zuid-Holland

Inwoners van Zuid-Holland hebben recht op schoon drinkwater
“Als GroenLinks zorgen we er al jarenlang voor dat Chemours op de agenda staat. Het is schandalig dat Chemours nog steeds loost. De stilte vanuit dit bedrijf moet doorbroken worden. Ze moeten ten eerste volledig stoppen met de uitstoot van giftige stoffen. Ten tweede moeten zij nu echt verantwoordelijkheid nemen voor het aangerichte leed en de schade. De inwoners van Zuid-Holland hebben recht op schoon drinkwater en zonder zorgen te kunnen zwemmen. Wij zullen ons hiervoor blijven inzetten.” – Marieke Spekreijse, Statenlid GroenLinks Zuid-Holland

Live meekijken of de hoorzitting bijwonen?
De hoorzitting vindt plaats op vrijdagochtend 1 september van 9:00-12:00 uur in het stadhuis in Dordrecht, is openbaar en wordt uitgezonden via de webcast van de provincie Zuid- Holland. Omwonenden, lokale bestuurders, omgevingsdienst en Chemours zullen hun verhaal doen. Statenleden kunnen vragen stellen aan de verschillende sprekers.

Doel van de hoorzitting
Doel van de hoorzitting is het voorbereiden van het debat over Chemours in Statencommissie Klimaat, Natuur en Milieu op 6 september. Dat debat gaat over Chemours en het onvoldoende beschermen van inwoners en milieu n.a.v. het rapport Industrie en

Omwonenden van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Aanmelden om in te spreken bij de hoorzitting kan via [email protected]

Adem Mustafa