Het Bos van Los moet behouden blijven

Door Adem Mustafa Negash op 3 oktober 2024

GroenLinks-PvdA Zuid-Holland maakt zich grote zorgen over de recente kap in het Bos van Los, een bijzonder natuurgebied in de Hoeksche Waard.

Ondanks lopende gesprekken tussen de provincie, gemeente en natuurorganisaties over een mogelijke overname om het gebied te beschermen, is er gestart met de kap voor de bouw van 12 luxe villa’s. GroenLinks-PvdA wil dat de kap onmiddellijk wordt stopgezet en stelt schriftelijke vragen aan de Gedeputeerde Staten (GS) om duidelijkheid te krijgen over de gang van zaken.

Onacceptabel dat een waardevol bos zomaar verdwijnt

“Natuur kappen voor luxe villa’s is een keuze die we ons niet kunnen permitteren,” zegt Adem Mustafa Negash, woordvoerder van GroenLinks-PvdA Zuid-Holland. “We staan aan de vooravond van een biodiversiteitscrisis, en dan is het onacceptabel dat een waardevol bos zomaar verdwijnt.”

Snelle kap roept vragen op

Uit de meldingen blijkt dat de kapmelding pas op vrijdagavond is ingediend en dat de werkzaamheden op maandag al begonnen zijn. GroenLinks-PvdA wil weten hoe dit zo snel kon gebeuren en of dit volgens de regels is gegaan. “Is de handhaving ter plaatse geweest om te controleren of alles volgens de wet is verlopen? Dit soort processen moet zorgvuldig gebeuren, vooral als er beschermde diersoorten in het spel zijn.” aldus Negash.

Daarnaast zijn er zorgen over nestelende roofvogels in het gebied. GroenLinks-PvdA wil weten of er klachten zijn ingediend en of de handhaving deze heeft gecontroleerd.

Economie boven ecologie?

Het Bos van Los staat onder druk door de bouwplannen, maar volgens GroenLinks-PvdA moet de natuur boven economische belangen worden gesteld. “We zien weer dat de belangen van projectontwikkelaars voorrang krijgen op de bescherming van onze natuur,” zegt Marieke Spekreijse, statenlid voor GroenLinks-PvdA. “De biodiversiteit in Zuid-Holland staat al onder druk. Het Bos van Los moet behouden blijven.”

GroenLinks-PvdA dringt er bij GS op aan om de kap onmiddellijk te stoppen en om ervoor te zorgen dat eerdere kap in een gebied in de toekomst wordt meegenomen bij nieuwe kapvergunningen. “Elke boom die hier verdwijnt, brengt ons verder van het herstel van onze natuur af,” besluit Spekreijse.

Adem Mustafa Negash

Adem Mustafa Negash is senior bestuursadviseur op het ministerie van Financiën. Adem is een Statenlid met een verhaal dat gekenmerkt wordt door kantelpunten. Een verhaal wat hem unieke perspectieven geeft als politicus die zich wil inzetten voor een rechtvaardige en inclusieve samenleving. Verhaal met kantelpunten Als vijfjarige moest Adem met zijn moeder en broers vluchten

Meer over Adem Mustafa Negash