Waar staan we voor? Visie op Provinciaal Cultuurbeleid

Door Ariëtte Kasbergen op 2 oktober 2024

GroenLinks-PvdA komt op voor kunst, cultuur, levendige binnensteden en sport. Dit zijn belangrijke pilaren in onze samenleving.

In ons coalitieakkoord ‘Krachtig Zuid-Holland’ hebben we afgesproken dat cultuur(educatie) voor iedereen toegankelijk moet zijn, voor jong en oud, in steden en in de kleinere dorpen. Dat we ons erfgoed beschermen en ook de aandacht houden voor de pijnlijke historie uit het verleden zoals de erfgoedlijn ‘Slavernij in de geschiedenis van de Provincie Zuid-Holland’. We ondersteunen het belang van kennisontwikkeling door een plan uit te werken voor het behoud van bibliotheken. En we willen onze monumenten goed en duurzaam onderhouden, met bijvoorbeeld een bijdrage aan Prinsenhof Delft.

Evaluatie Cultuurbeleid

In september 2024 behandelen de Staten de Beleidsevaluatie Cultuur. Deze evaluatie richt zich op doeltreffendheid en doelmatigheid van het huidige beleid. De keuze voor wát er in het beleid is opgenomen is echter niet geëvalueerd. GroenLinks-PvdA is blij dat wij ons cultuurbeleid evalueren. “Maar we vinden het jammer dat niet is gekeken naar het effect van onze provinciale cultuurinstellingen. Zo is bijvoorbeeld niet gekeken hoeveel schoolkinderen bereikt zijn met cultuureducatie in het basisonderwijs. Daarmee gaat deze evaluatie voor ons als GroenLinks-PvdA voorbij de essentie.” zegt statenlid Ariëtte Kasbergen.

Onderzoek provinciaal cultuurbeleid IPO

Twee jaar geleden deed Bureau Berenschot in opdracht van het IPO-onderzoek naar het cultuurbeleid van alle provincies. GroenLinks-PvdA had ook graag gezien dat de uitkomsten uit dit onderzoek bij de evaluatie waren betrokken.

Hoe meet je de waarden van kunst, cultuur en erfgoed

“Er is natuurlijk niks mis met meetbare criteria. Maar dan moet je wel de juiste dingen meten. En trouwens, de waarden van kunst, cultuur en erfgoed zijn maar tot op zekere hoogte te meten. Hoe meet je ontroering, verbeelding, creativiteit, identificatie, reflectie, historische betekenis… Hoe meet je het effect daarvan op mensen, op kinderen in ontwikkeling? Terwijl ongeveer iedereen ontroering ervaart bij het volkslied als een landgenoot goud wint, als een jongere tijdens de 4-mei herdenking op de dam een gedicht voordraagt.“

Waartoe cultuurbeleid?

Waartóe hebben we eigenlijk cultuurbeleid en is wat we daarin doen, het goede gezien deze provincie in deze tijd? Wat maakt nou dat -in dit geval poëzie, muziek en beeldende kunst- zoveel betekenis toevoegen? En hoe meet je dat? Niet dus! De opgave is volgens mij om naast de wettelijke taken die wij te vervullen hebben, met elkáár te bepalen wat we belangrijk vinden en vooral waaróm.

Fundamentelere discussie

GroenLinks-PvdA kiest voor een fundamentelere discussie over waar de provincie voor staat, naast de wettelijke taken die sowieso moeten. Een visie op cultuurbeleid een daarop gebaseerd een onderbouwingskader voor de keuzes die de provincie moet maken in het beleid.

Ariëtte Kasbergen: “Ik heb al eerder aangekondigd dat ik mij wil inzetten voor de borging van het provinciale cultuurbeleid. Ik heb in de commissie aangekondigd dat ik graag van gedachten wil wisselen over de uitgangspunten hiervoor op basis van het genoemde onderzoek en de laatste ontwikkelingen in het landelijke cultuurbestel. Ik ga daartoe een agenderingsverzoek indienen met een wat bredere toelichting dan gebruikelijk. Zodat we ook de inhoud met elkaar kunnen bespreken. De ervaring leert dat wij in Provinciale Staten met elkaar vinden dat cultuur en erfgoed het waard zijn om in te investeren en het vaak Statenbreed eens zijn.”

Ariëtte Kasbergen

Ariëtte Kasbergen is werkzaam in het voortgezet onderwijs als conrector. Ze is een ervaren bestuurder in het onderwijs en de culturele sector. Ze zit sinds 2019 in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Ariëtte is geboren en opgegroeid in Krimpen aan den IJssel en nu woont ze in Rotterdam samen met haar nog thuiswonende volwassen (pleeg)zoon.

Meer over Ariëtte Kasbergen