Fractielid

Peter Kiela

Mijn naam is Peter Kiela en ik ben inmiddels 64 jaar en al een tijdje lid van de PvdA. Ik ben begin jaren 80 lid geworden en net als nu was er toen sprake van grote maatschappelijke onrust. De economie was in een recessie aan het gaan, we hadden grote demonstraties over de neutronenbom en economie. We zaten in de staart van de koude oorlog, die toen ook nog een warme oorlog kon worden. Kortom, net als nu niet zo’n gezellige tijd.  Maar de PvdA staat voor vooruitkijken en vooral voor aanpakken.

Daarom is ook het waterschap een interessant bestuursniveau. Waterschappen staan immers dichtbij de burgers. We letten op de waterkwaliteit, de waterkwantiteit en zaken als verzilting en verdroging. Ze kunnen ook een rol spelen bij de discussie over paalrot in de woningbouw, waardoor de woningen verzakken. Denk ook aan het beheren van de grondwaterspiegel, om te voorkomen dat er een te grote CO2 uitstoot wordt veroorzaakt door een te laag waterpeil.  Zeker, in Nederland is water leven. We moeten daarbij ook omgaan met de klimaatverandering. Het tegengaan van de effecten van extreme buien, maar ook het voorkomen van verdroging. In Nederland is men gewend dat er altijd voldoende water uit de kraan komt. Dat zou wel eens kunnen veranderen!

Als waterschappen moeten wij dus proberen om samen met andere overheden meer beleid te gaan voeren, en niet alleen een functionele overheid te zijn.  Dat is ook waar we naartoe willen. Meer invloed van water en bodem op ruimtelijke keuzes. Meer invloed van het waterschap dus. Meer samenwerking met andere bestuurslagen. Meer visie in de aanpak en meer inzet op duurzaamheid, de energietransitie en het tegengaan van klimaatverandering. Daarom teken ik nog graag 4 jaar bij als VV lid van het waterschap.

Als iemand die bijna 25 jaar bij het Ministerie van VROM (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu) heeft gewerkt, voordat dit Ministerie onder Verkeer en Waterstaat werd gebracht, heb ik de afgelopen 12 jaar de aandacht voor het milieu ernstig gemist. Economie, economie, de markt gaat het wel regelen etc. Nu zitten we dus mooi met de gebakken peren en moeten we bv. nadenken over de stijging van de zeespiegel en wat dat betekent voor Nederland en voor toekomstige generaties. Daar kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen. Regeren is vooruitzien immers.  Voor iemand, zoals ik, die graag in ons mooie land wandelt en cultuurschatten bewondert, ligt hier een grote uitdaging en die wil ik in de komende 4 jaar graag in het Hoogheemraadschap Delfland voor de PvdA invulling geven.