Zuid-Holland stelt geld beschikbaar voor natuureducatie

9 november 2020

De Zuid-Hollandse Statenfracties werden vorig jaar benaderd door ‘Het Bewaarde Land’. Deze stichting die natuurkampen voor basisschoolkinderen organiseert, zoekt geld om de activiteiten te kunnen houden. Statenlid Willem Minderhout heeft daarom in de openbare commissiebespreking gevraagd hoe het nu zit met de financiën van de provincie voor activiteiten waarbij kinderen in aanraking komen met en leren over de natuur en groene vrijwilligers.

Gedeputeerde Anne Koning gaf aan dat het gelukt is om meer geld voor groenparticipatie op te nemen in de begroting 2021 (en verder) dan eerder dit jaar was voorzien. De belofte van april om te zoeken naar meer geld, pakt goed uit. Er is in de begroting voor projecten 3 ton structureel en 40.000 incidenteel voor deze collegeperiode. En natuurlijk blijft ze kijken of er verder nog (incidentele) middelen zijn te regelen.

Onder groenparticipatie vallen uitgaven voor groene vrijwilligers (Groene motor vouchers bijvoorbeeld) en de activiteiten van “groen doet goed”. Dat Groen doet goed-programma wordt door het Instituut voor Natuureducatie (IVN) met andere organisaties opgezet om natuureducatie en natuurbeleving van kinderen en jongeren uit te voeren. Het IVN kan daarbij ook het Bewaarde Land opnemen. Het programma voor 2021 is nog niet ontvangen, maar komt er vast snel aan.

Gedeputeerde Anne Koning: “Er staat nu bijvoorbeeld een erg leuk programma op de rol waarin kinderen op een speelse wijze met alle aspecten van het water in onze provincie in aanraking komen. Ik vind het erg belangrijk dat we op deze manier de kennis van en de liefde voor de natuur overbrengen op de jeugd.”

Statenlid Willem Minderhout: ‘Zelf ben ik als klein jongetje vroeger vaak in de natuur geweest om te kijken, te spelen en te leren. Dat gun ik alle kinderen, en dan met name die kinderen waarvan de ouders of grootouders ze minder makkelijk meenemen om te kijken naar al dat moois. Zo leer je houden van onze prachtige natuur.”

Waar ben je naar op zoek?