Zuid-Holland heeft nog altijd de giftigste wateren van Nederland

6 december 2021

De wateren van Zuid-Holland bevatten te veel giftige stoffen. Dat komt vooral door de bestrijdingsmiddelen die de glastuinbouw gebruikt. Zo blijkt uit een onlangs verschenen rapport van Stowa. Verschillende partijen van de provincie vragen het bestuur om actie te ondernemen.

PvdA Statenlid Evelyn Hijink maakt zich ernstig zorgen. “We zijn erg geschrokken van de laatste cijfers. Zeker ook omdat het provinciebestuur al eerder beloofd heeft om zich in te zetten voor goede waterkwaliteit. Het gaat nu juist de verkeerde kant op!“

Vooral in gebieden met glastuinbouw zitten er veel verschillende giftige stoffen in het water. In het afgelopen jaar is dit zelfs iets toegenomen, zo is te lezen in het rapport van Stowa, het Kenniscentrum van de Nederlandse waterschappen en provincies Een groot deel van Zuid-Holland kleurt donkerrood op de kaart door de giftigheid van het water. Volgens het onderzoek zijn bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in de glastuinbouw de grootste boosdoener.

De waterkwaliteit in Zuid-Holland scoort van alle provincies in Nederland het slechtst. Niet alleen is de hoeveelheid giftige stof in het water hoger dan gedacht; de verschillende stoffen reageren ook met elkaar. Statenlid Sinan Özkaya (GroenLinks): “Het is een giftige cocktail die planten en dieren ziek maakt: van vissen tot vogels. Het heeft effect op het hele ecosysteem.”

De PvdA en GroenLinks hebben samen met andere partijen schriftelijke vragen ingediend en willen dat de provincie beter gaat controleren bij mogelijk vervuilende bedrijven. Ook vinden zij dat er strenger moet worden gehandhaafd bij overtredingen in de glastuinbouw en dat de mogelijkheden voor straffen of boetes moeten worden uitgebreid.