Zekerheid in tijden van crisis

Door Rosalie Bedijn op 22 april 2020

We bevinden ons in zeer uitzonderlijke omstandigheden. De crisis waar we nu middenin zitten laat alles op zijn kop staan. Daarom roept de PvdA-fractie, tijdens de behandeling van de 1e begrotingswijziging 2020, op tot het bieden van zekerheid voor de interne organisatie, maar ook naar buiten toe. Daarnaast is het de PvdA-fractie gelukt om een hele mooie winst te behalen, namelijk dat de Groente & Fruitbrigade wordt ondersteund om voedselverspilling tegen te gaan.

Gezonde en groene leefomgeving

Zekerheid is nodig in deze tijd voor iedere Zuid-Hollander. De PvdA-fractie is, bij monde van Rosalie Bedijn, een partij dat zekerheid wil bieden. Een gezonde en groene leefomgeving is in deze tijd van isolatie, waar je wereld kleiner wordt, belangrijker dan ooit. Maar we zien ook dat er veel onduidelijkheden zijn ontstaan rondom natuur, groen en recreatie. Ook bij de insprekers blijkt dat hier verwarring en onzekerheid over ontstaan is. Zij vertellen bijvoorbeeld uit eigen ervaring dat groenparticipatie zo waardevol is, en terecht! Rosalie heeft dan ook aan de Gedeputeerde gevraagd hoe het precies zit, want de fractie betreurt de onduidelijkheid die er nu is.

Bestaanszekerheid

De bestaanszekerheid van veel Zuid-Hollanders staat op het spel in deze tijd. Veel mensen, en ook bedrijven, vallen tussen wal en schip. De druk op de voedselbanken neemt toe, ook in Zuid-Holland. Gemeenten en bedrijven zoeken samen met de voedselbank naar oplossingen om iedereen te kunnen helpen. De Groente & Fruitbrigade kan een groot verschil maken voor de voedselvoorziening van voedselbanken in de Provincie Zuid-Holland en per week –op hele korte termijn– de voedselpakketten van een kilo verse groenten en fruit voorzien. Bedrijven in het Westland ondersteunen dit initiatief. Als provincie ziet onze fractie hierin een nadrukkelijke taak van de provincie als meedenker en verbinder. Zeker nu ook voedselverspilling een onderwerp is waar we ons mee bezig houden, maar ook omdat er nog teveel inwoners in onze provincie zijn die gewoonweg hulp nodig hebben om eten op tafel te krijgen. Aan de gedeputeerde hebben wij gevraagd om toe te zeggen met de groente & fruitbrigade en andere relevante organisaties in overleg te gaan, hun verzoek die er ligt samen nader te bezien. Om dit initiatief kracht bij te zetten, zeker in deze tijd, hebben wij een motie ingediend om:

1. Samen met de Groente & Fruitbrigade en de relevante organisaties in de provincie Zuid-Holland die hiermee bezig zijn om de tafel te  gaan om de voorstellen te bespreken.
  2. Het verzoek van de Groente & Fruitbrigade nader te bezien en PS te informeren hoe dit initiatief verder te ondersteunen.

Daarnaast moet wat de PvdA betreft de eerste stappen gezet worden naar een duurzame en circulaire economie. Dat zijn sectoren waar de meeste mensen aan het werk blijven. Voor onze fractie is het namelijk van belang dat we ervoor zorgen dat de banen die mensen hebben zekerheid bieden. Een vaste baan in plaats van leven van contract naar contract moet de standaard zijn. Daar kan de provincie een rol in spelen.

Betaalbare woningen

Naast het hebben van zekerheid in je baan is een dak boven je hoofd meer en meer een luxegoed geworden. En deze tijd brengt extra onzekerheid met zich mee. Dat betekent voor het wonen dat de doorstroom op slot dreigt te raken. Mensen blijven liever waar ze nu zitten, en dat is begrijpelijk. De druk op betaalbare woningen neemt hierdoor nog meer toe, met betaalbare sociale huur voorop. De woningbouw van betaalbare woningen moet nu meer dan ooit niet inzakken. In de begroting is er ruimte om regio’s hierin te ondersteunen, maar wat de PvdA betreft zou de provincie onze Human Capital agenda moeten inzetten om in de toekomst voldoende personeel te hebben in de bouw. Dan kunnen we pas echt beginnen met betaalbare woningen bouwen. Maar dit mag niet ten koste gaan van het beetje groen dat we hebben. Ook de stikstof is een obstakel in het kunnen bouwen van voldoende betaalbare woningen. De woonopgave kunnen wij echt niet alleen oplossen, dat moeten we samen met de woonregio’s, de gemeente en het Rijk doen. Dat vraagt van ons allemaal daadkracht en vooral dat we veel samenwerken en elkaar kunnen vinden.

Verder heeft de PvdA een tal van voorstellen met anderen ingediend en gesteund. Zo steunen we het amendement om de begrotingssubsidie van het Erfgoedhuis en Basisvoorziening Cultuur te verhogen.

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je

Meer over Rosalie Bedijn

Waar ben je naar op zoek?