Wonen in Zuid-Holland: hoe zorgen we ervoor dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft?

Door Rosalie Bedijn op 4 november 2019

Woensdag 30 oktober mag officieel omgedoopt worden tot de ‘dag van het Wonen‘. Deze dag stond voor mij namelijk vooral in het teken van het zoeken naar oplossingen voor de nijpende problemen in de woningmarkt. Zo hadden wij een bijeenkomst georganiseerd om samen met PvdA-leden te zoeken naar oplossingen, maar heb ik ook mijn visie mogen geven over wonen in de provincie Zuid-Holland tijdens de commissievergadering Ruimte, Wonen en Economie (RWE).

Woondossier Zuid-Holland

Een betaalbare woning vinden is voor heel veel mensen, van jong tot oud, een stressvolle en vaak onmogelijke zoektocht. Weer teruggaan naar je ouders, net gescheiden op een vakantiepark wonen of doorverwezen worden naar de daklozen opvang, overbieden op de huur. Bang zijn om wat te zeggen van die schimmel of je kapotte raam want je moet je huisbaas te vriend houden. Meer dan de helft van je salaris uitgeven aan je kale huur maar niet kunnen kopen. Dat behoort allemaal tot de realiteit. Een dak boven je hoofd dreigt alleen haalbaar te worden voor de happy few.

Moeten we dan gaan zeggen; er is hier geen plek voor jou, misschien buiten de provincie wel. Dat lijkt me absurd, maar dat gebeurt al wel in sommige van onze dorpen en steden. Dat kunnen we niet accepteren! We kunnen als provincie geen huizen bouwen, maar wat kunnen we wel doen om ervoor te zorgen dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft?

Hieronder mijn inzet namens de PvdA Zuid-Holland:

1. Afspraak is afspraak en anders moet je het niet op papier zetten. Regio Holland Rijnland heeft bijvoorbeeld 25% sociaal afgesproken maar haalt dit percentage niet in iedere gemeente. In eerste instantie vind ik dat de provincie daar een goed gesprek over moet voeren met de desbetreffende gemeente. Maar uiteindelijk mag wat de PvdA betreft de provincie strenger zijn en uiteindelijk haar instrumentarium gebruiken.
  2. Het mag niet van je inkomen afhangen in welke wijk je kunt wonen. Belangrijk voor onze fractie is dat we de steden en dorpen leefbaar houden; gemengde wijken zijn vitale wijken. Zo kun je je eventuele woon-carrière in dezelfde wijk doormaken i.p.v. dat je weggaat.
  3. Je woonlasten houden niet op bij het betalen van je huur of hypotheek. Steeds vaker word je verrast door een hoge gas- of energierekening, moet je bij je woning een parkeerplaats of stoffering afnemen of een (extra) VvE-bijdrage betalen voor onderhoud aan je woning. Ik heb daarom gevraagd om een woonlastenonderzoek, want sommige woningen kun je op papier misschien wel betalen maar met bijkomende kosten niet meer.

Bijeenkomst Wonen

Na de commissievergadering kon ik direct doorgaan naar de bijeenkomst Wonen. Het was een inspirerende avond, waarbij wij samen met PvdA-leden uit verschillende regio’s in Zuid-Holland bij elkaar kwamen om na te denken over mogelijke oplossingen voor de problemen in de woningmarkt.

De avond begon met een presentatie van wethouder Sjoerd Kuiper van Maassluis. Zo vertelde hij tegen welke problemen Maassluis aanliep, maar ook hoe hij denkt deze op te lossen. Zijn presentatie was een perfecte aanleiding om samen in discussie te gaan. De problemen in de woningmarkt is bij iedere gemeente net wat anders en dus zullen wij per gemeente moeten nadenken over mogelijke oplossingen voor de problemen. Samen konden we op zoek naar oplossingen en er werden veel ervaringen uitgewisseld. De bijeenkomst was dus zeer geslaagd en het smaakt naar meer! Zeker zijn van een betaalbare woning zullen we uiteindelijk toch met elkaar moeten realiseren.

Kun je zelf geen betaalbare woning vinden en wil jij je verhaal kwijt? Heb je oplossingen of ideeën om ervoor te zorgen dat er meer betaalbare woningen komen? Mail of bel Rosalie Bedijn!

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je

Meer over Rosalie Bedijn

Waar ben je naar op zoek?