Wiegel legt taak (in)formatie neer; nieuwe informatiefase van start

17 juni 2019

Afgelopen week is bekend geworden dat Hans Wiegel zijn taak neerlegt als informateur voor een coalitie in Zuid-Holland. In een brief die gepubliceerd is, maakt hij bekend dat de (in)formatiepoging van FvD, VVD en CDA is gestaakt. Eerder al maakte CU/SGP bekend dat zij uit de gesprekken stapten, nu liet ook het CDA weten zich terug te trekken uit de besprekingen. Een nieuwe fase van de formatie dient zich aan. Fractievoorzitters hebben Floor Vermeulen het vertrouwen gegeven om namens de VVD het initiatief te nemen. De nieuwe informatieprocedure zal nu worden geleid door informateur Jon Hermans-Vloedbeld en co-informateur Sjoerd Vollebregt.

Op de website van het CDA is te lezen waarom de partij zich terugtrekt uit de gesprekken. Na deze gebeurtenissen ligt de informatieprocedure weer open. Momenteel zijn in Zuid-Holland de gesprekken gaande sinds eind maart. De informateurs zullen deze week aan de slag gaan en zullen verkennen welke partijen gezamenlijk een coalitie willen vormen die voldoende inhoudelijke basis heeft om te kunnen rekenen op een werkbare meerderheid in Provinciale Staten. De PvdA gaat graag in gesprek.