Veel nieuwe betaalbare woningen in vijfde dorp gemeente Zuidplas

Door Rosalie Bedijn op 20 april 2021

De Partij van de Arbeid zet zich in voor het recht op een woning voor iedereen. Het is voor veel mensen inmiddels heel moeilijk om een betaalbare woning te vinden in Zuid-Holland en dat wil de PvdA veranderen. De provincie Zuid-Holland heeft daarom onder leiding van PvdA Gedeputeerde Anne Koning een overeenkomst voorbereid voor het bouwen van 8.000 nieuwe woningen voor een nieuw vijfde dorp in de gemeente Zuidplas. Als alles goed gaat worden de woningen, vanaf juli 2024, in tien jaar gebouwd.

We kunnen met trots zeggen dat de helft van alle nieuwe woningen in de Zuidplaspolder in ‘het betaalbare segment’ wordt gebouwd. Dit betekent dat er 4.000 woningen tot aan de Nationale Hypotheek Garantie worden gebouwd! Naar verwachting worden de eerste 4.260 woningen vóór 2031 opgeleverd, waarvan 30% sociale huur.

Anne Koning, gedeputeerde Wonen en Ruimtelijke Ordening: “Trots dat we na een periode van bijna 20 jaar nu echt een doorbraak hebben bereikt. Door een constructieve samenwerking met alle partijen realiseren we 8.000 nieuwe woningen, voor een belangrijk deel in het betaalbare en sociale segment. Ook ontstaat een groen en duurzaam gebied waar mensen prettig kunnen wonen, werken en recreëren.”

De PvdA/GroenLinks fractie van de gemeente Zuidplas is “positief over de plannen voor een vijfde dorp in de Zuidplaspolder. Het aantal sociale huur- en betaalbare koopwoningen die in het plan zijn opgenomen gaat écht bijdragen. Daarbij streven we wél naar zo veel mogelijk groen en een klimaatadaptieve/energieneutrale invulling van de plannen voor het dorp.”

Ook het Centrum voor Lokaal Bestuur schreef over de kansen én uitdagingen van de plannen. Lees het op https://www.lokaalbestuur.nl/node/956

Als Partij van de Arbeid willen we natuurlijk dat er zo veel mogelijk betaalbare woningen worden gebouwd. Zeker in deze tijd. Met dit voorstel kan de volgende stap worden gezet in het aanpakken van de wooncrisis!

Eind mei wordt het voorstel besproken tijdens de Ruimte, Wonen en Economie (RWE) bijeenkomst. Dan zullen onze volksvertegenwoordigers aan zet zijn om de puntjes op de i te zetten.

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je

Meer over Rosalie Bedijn

Waar ben je naar op zoek?