Turborotondes en vliegtuiglawaai in Sassenheim

9 december 2020

Turborotondes

In Zuid-Holland Noord is lang gewerkt aan een Oost-Westverbinding om de Bollenstreek, de omgeving van Haarlem en de Haarlemmermeer beter te ontsluiten. Er leek consensus tussen de twee provincies te zijn over een voorkeursvariant voor een wegverbinding van De Zilk tot de A4. Noord-Holland maakte echter een onverwacht einde aan deze samenwerking. De verkeersproblemen – gebrekkige oost-westverbinding en congestie in de dorpskernen in de Bollenstreek – zijn echter niet opgelost.  De gemeente Haarlemmermeer in Noord-Holland heeft samen met de Zuid-Hollandse gemeenten Hillegom en Lisse een plan opgepakt om de ergste verkeershinder van de Bollenstreek en Haarlemmermeer te slechten. Voorts heeft de provincie Zuid-Holland een plan van aanpak opgesteld om de meest noodzakelijke mobiliteitsmaatregelen in de Bollenstreek te selecteren. De provincie werkt hier samen met Lisse en Hillegom.

Tot mijn verbazing werd ik uitgenodigd door de PvdA Teylingen om in Sassenheim over deze plannen te komen spreken. Teylingen maakt geen deel uit van de samenwerkingspartners en er is alleen nog maar ‘een plan om plannen te gaan maken’.

Ik werd in Sassenheim ontvangen door Remco Huisman, Alies Hoek, Paul Witteman en Jan Kuipers van de PvdA Teylingen en Gert Bruggemans, Nico Koomen en Cor Kannekens van het Burgercomité Teylingen Noord. Steen des aanstoots bleken de plannen te zijn om twee rotondes in Sassenheim flink uit te breiden om de HOV (Hoogwaardig openbaar vervoerverbinding) Noordwijk – Schiphol beter door te laten stromen. Voor de uitbreiding van die rotondes moet er een aantal huizen gesloopt worden en wordt de Sassenheimse Vogelwijk nog slechter bereikbaar. Het belangrijkste bezwaar is echter dat volgens veel Teylingers een capaciteitsvergroting op dit traject heel veel autoverkeer zal aantrekken. Dit zal de veiligheid voor het langzame verkeer en de leefbaarheid van vooral de aangrenzende wijken negatief beïnvloeden. Ze vinden daarom dat de maatregelen ten bate van de HOV in relatie moeten worden gezien met de andere  mogelijke maatregelen die in het plan van aanpak ‘Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek’ zullen worden uitgewerkt. Dus een meer integrale aanpak.

Een wandeling langs de twee rotondes die uitgebreid zouden moeten worden tot ‘turbo-rotondes’ en de uitleg over de sloopplannen en wegverbredingen gaf mij een goede indruk van de problematiek. Ik kan me voorstellen dat de Sassenheimers zoiets liever niet in hun dorp zien gebeuren.

Ik kreeg de boodschap om bij de behandeling van het plan van aanpak er op aan te dringen om ook de HOV-route door Sassenheim bij die plannen ter sprake te brengen. Bovendien zouden de aanwezigen het op prijs stellen als ik er bij de gedeputeerde Floor Vermeulen er op aan wil dringen om Teylingen nog eens nadrukkelijk uit te nodigen om deel te nemen aan het overleg over de mobiliteitsmaatregelen.

Vliegtuiglawaai

Toen ik Sassenheim binnenreed zag ik al een vliegtuig laag over vliegen richting Schiphol.  ‘Er wordt dus toch nog gevlogen’, schoot er door me heen. Ook vliegtuighinder bleek – ondanks Corona – een groeiend probleem te zijn in Teylingen. De Luchtverkeersleiding blijkt het luchtverkeer vlak boven Sassenheim laag te laten vliegen om te landen om kerosine te besparen. Nu ben ik een groot voorstander van energiebesparing, maar niet als dat ten koste gaat van de bewoners rond Schiphol.

Ik heb beloofd om hier schriftelijke vragen over te stellen. Ik vind dat gedeputeerde De Zoete er bij de minister op aan moet dringen dat bij de bedrijfsvoering van Schiphol en de Luchtverkeersleiding geluidshinderbeperking centraal moet staan.

PS: Als nieuwbakken verkeerswoordvoerder vind ik het vaak lastig om me van allerlei voorgenomen projecten. Ik vind dat ik vrijwel de hele provincie vrij goed ken, maar dat wil nog niet zeggen dat ik weet waar al die N-wegen liggen, laat staan dat ik me een beeld kan vormen van de werkelijke situatie. Ik vind het daarom erg fijn als partijgenoten en andere betrokkenen me bij willen praten.