“Tekort aan huisvesting arbeidsmigranten in de toekomst nog groter”

Door Rosalie Bedijn op 18 juni 2021

‘Migranten in vervuilde, verwaarloosde boerderij’[1] en ‘Brand in Den Haag legt misstanden bij arbeidsmigranten bloot…’[2]

Verschillende krantenkoppen beschrijven de erbarmelijke leefomstandigheden van arbeidsmigranten in Nederland. Óók in Zuid-Holland. Voor een eerste stap in het rechttrekken van deze leefomstandigheden kan de provincie niet alleen wachten op landelijk beleid, vindt ook de PvdA Zuid-Holland. De provincie zet zich, met de hulp van gedeputeerde Anne Koning, op verschillende manieren in voor de arbeidsmigranten in haar provincie. De rapporten over de inzet van onze provincie werden onlangs besproken door de provinciale staten in de commissie Ruimte, Wonen en Economie.

De betrokkenheid van de PvdA Zuid-Holland bij dit onderwerp kan natuurlijk niet ontbreken, aangezien wij vinden dat iedereen zeker moet zijn van fatsoenlijke huisvesting in onze provincie. De systematische uitbuiting van arbeidsmigranten, door huisjesmelkers, werkgevers en uitzendbureaus, is onacceptabel. Ook de afstand tussen een arbeidsmigrant en zijn Nederlandse werkomgeving is problematisch. Vorige maand organiseerde de PvdA Zuid-Holland daarom de Themabijeenkomst huisvesting Arbeidsmigranten Zuid-Holland, waar eerder al een terugblik over verscheen.

De inbreng van fractievoorzitter Rosalie Bedijn sloot hierop aan: “De brand die onlangs plaatsvond op de Wouwermanstraat in Den Haag, belicht de schrijnende woningsituatie van arbeidsmigranten in onze provincie. Wij vragen daarom aan de Gedeputeerde Staten om een actief beleid te voeren bij het verspreiden van de opgedane kennis in hun onderzoeken onder gemeenten en overige netwerken. Verder zijn we blij te zien dat gedeputeerde Anne Koning verschillende nieuwe bouwlocaties heeft aangewezen voor het realiseren woonplekken voor deze groep werknemers.”

In Nederland wonen meer dan 400.000 arbeidsmigranten, waarvan er (naar schatting) 135.000 in Zuid-Holland leven [3]. Hiervan staat een groot deel niet geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP), waardoor er weinig zicht is op hen in de provincie. Wanneer arbeidsmigranten worden geregistreerd kunnen ze ook beter worden beschermd. Ze werken in veel verschillende sectoren in Zuid-Holland en dragen zo een hoop bij aan onze economie. De woonmogelijkheden voor deze groep schieten helaas nog te vaak tekort. De provincie Zuid-Holland heeft onder leiding van gedeputeerde Anne Koning een programma ‘huisvesting arbeidsmigranten’ ontwikkeld. Het programma richt zich op verschillende punten waarbij de provincie ondersteunend of zelfs leidend kan zijn op het gebied van de huisvesting , ondanks dat de provincie er geen wettelijke taak voor heeft.

De provincie heeft veel geleerd over het onderwerp door verschillende onderzoeken uit te voeren naar de aantallen arbeidsmigranten en te experimenteren met hun huisvesting. De provincie wil deze kennis actief gaan delen met de bestaande netwerken. Verder lobbyt de provincie met nationale partners, zodat initiatieven beter uitgevoerd kunnen worden.  Zo kunnen we ervoor zorgen dat woningen voor arbeidsmigranten aan bepaalde keurmerken voldoen en het BRP aangevuld wordt.

Gedeputeerde wonen Anne Koning: “Mijn grootste zorg is dat we niet kunnen sturen op het voorkómen van een gecombineerd arbeidscontract aan een huurcontract (bed-werk). Met die combinatie raakt een werknemer bij baanverlies gelijk zijn slaapplek kwijt, met alle gevolgen van dien.”

[1] https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/02/migranten-in-vervuilde-verwaarloosde-boerderij-a404791

[2] https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/brand-in-den-haag-legt-misstanden-bij-arbeidsmigranten-bloot-wij-hebben-vaak-geen-zicht-op-wie-waar-woont~bc07509b/

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je