Stormpoldervloedbos

Door Anne Koning op 8 december 2017

Woensdag 6 december was er een extra bijeenkomst in het Provinciehuis over het Stormpoldervloedbos in Krimpen aan den IJssel. Dit als voorbereiding op de vergadering van de Statencommissie Duurzame Ontwikkeling van 24 januari 2018. Deze extra bijeenkomst, georganiseerd op voorstel van Statenlid Anne Koning (PvdA ZH), werd bijgewoond door de fractiewoordvoerders Groen van (bijna) alle partijen.

Spreker op deze sessie was de heer Frans Kingma, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging. De KNNV is een landelijke vereniging voor veldbiologie met 8300 natuurliefhebbers die op een actieve manier betrokken zijn bij natuurbeleving, natuurstudie en natuurbescherming. Afdeling Gouda houdt zich bezig met de natuur in de eigen omgeving. De afdeling heeft ruim 120 leden, vele vrijwilligers en zeven werkgroepen.

De heer Kingma ging voor de aanwezigen dieper in op de recente dijkverlegging, het uitdiepen en versmallen van een deel van de sliksloot in het gebied. Dit unieke stukje Zuid-Holland heeft een omkading sinds 1600, en het gebied werd tot 1940 voornamelijk gebruikt voor de griendteelt (wilgentenen). Het Stormpoldervloedbos bij Krimpen heeft een uniek getijdengebied met 1,5 meter hoogteverschil en een specifiek ecosysteem. De KNNV Gouda riep de Provincie op dit ecosysteem als getijdebos in stand te houden.

Er zijn volgens de KNNV enkele klepduikers (pijpen waardoor het water slecht in 1 richting kan stromen vanwege een klep) te laag geplaatst en te groot in diameter. Hydrologisch advies is bij de aanleg, ondanks een toezegging, niet gevraagd aan Rijkswaterstaat. Het water in het vloedbos ligt nu in bepaalde gedeelten stil. Dat is geen goede zaak, want dan slibt het dicht en ontstaat er een andere habitat.

Naast de oproep om het unieke ecosysteem te beschermen voeg de KNNV om meer te laten doen aan recreatief medegebruik van het vloedbos. Het zou mooi zijn als volwassenen en kinderen mee kunnen genieten van de gigantische getijdenbeleving en de mooie natuur.

De heer Kingma wilde graag met de Statenleden in gesprek, omdat de KNNV-leden zich grote zorgen maken en zich niet gehoord weten door enkele formele overheidsorganisaties. Vandaag voelde hij zich gelukkig gehoord. Anne Koning was blij dat haar collega-woordvoerders ruimte hebben willen bieden aan het verhaal van de KNNV.

Anne Koning

‘Ik stroop graag mijn mouwen op’  Aan de kant staan is niets voor Anne Koning. Liever stroopt zij haar mouwen op. Om vorm te geven aan de samenleving van de toekomst. Als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen en als gedeputeerde wonen, ruimtelijke ordening, recreatie en sport is zij flink bezig. Haar grootste ambitie? “Bouwen voor iedereen.”     Oog voor mensen met pech  “Ik sta voor

Meer over Anne Koning

Waar ben je naar op zoek?