Stikstofuitstoot bij Natura 2000-gebied door geparkeerde (cruise)schepen op zee

5 oktober 2021

PvdA-Statenlid Evelyn Hijink vraagt om opheldering over de stikstofuitstoot van meerdere geparkeerde (cruise)schepen die vlak voor de kust van Den Haag en Natura 2000-gebied Meijendel liggen.

Vraagtekens over stikstofuitstoot door schepen die zo dicht bij duingebied Meijendel liggen”.

‘DWEILEN MET DE KRAAN OPEN’

Het valt strandgangers in Scheveningen en Wassenaar meteen op; de horizon is gevuld met grote cruiseschepen. De cruisesector is hard getroffen door de coronacrisis, waardoor zij tijdelijk toestemming hebben van het Rijk om (gratis) voor de kust voor anker te liggen. Ondanks dat de motoren continu draaien voor de stroomvoorziening, is dit goedkoper dan havengeld betalen. Het probleem is alleen dat de schepen geparkeerd liggen in de buurt van Natura 2000-gebied Meijendel, wat veel schade aanbrengt aan het duingebied!

Het natuurgebied lijdt aan te veel stikstof, wat ervoor zorgt dat de diversiteit van de plantengroei afneemt. Er wordt al een lange tijd veel geld (deels ook van de provincie) uitgegeven aan natuurherstel en -onderhoud als gevolg van het stikstofniveau. Stichting Duinbehoud is hiervoor bezig met het maaien, afplaggen en begrazen van het gebied.

Stichting Duinbehoud laat weten dat “het dweilen is met de kraan open, omdat je voortdurend bezig bent met ingrepen in de natuur om de effecten van de stikstof te minimaliseren”.

“Dit speelt al jaren en ook in de Haagse gemeenteraad zijn hier vragen over gesteld. Telkens wordt er gezegd dat niemand er iets aan kan doen. Terwijl de stikstof problematiek vraagt om een aanpak van alle stikstofbronnen (met name in de buurt van Natura 2000-gebieden) gebeurt er hier niets”, aldus Statenlid Hijink.

“Ik wil allereerst van de Gedeputeerde Staten (de provincie Zuid-Holland) precies weten hoe hoog de stikstofuitstoot is en of er mogelijkheden zijn om deze schepen in een haven te laten aanmeren met walstroom. Daarmee beperk je in ieder geval de onnodige uitstoot zo dicht bij kwetsbare natuur.”