Door Rosalie Bedijn op 7 juli 2020

Uit onderzoek blijkt dat woningcorporaties de komende vijftien jaar 31 miljard euro tekort komen om aan hun maatschappelijke doelstellingen te voldoen. In de regio Haaglanden, Midden-Holland en Rotterdam komt de bouw- en duurzaamheidsopgave van betaalbare woningen hierdoor ernstig in gevaar. De PvdA is dan ook blij met de oproep van de provincie, gemeenten en corporaties aan de minister om daadkrachtig op te treden.

De PvdA maakt zich ernstig zorgen over de bouw van sociale huurwoningen in Zuid-Holland. Uit het  rapport blijkt dat door dit tekort er in die periode 125.000 sociale huurwoningen te weinig worden gebouwd en kunnen 50.000 huizen niet worden verduurzaamd. Sterker nog, in een deel van Zuid-Holland is al binnen vijf jaar te weinig geld om nieuwe woningen te bouwen, te verduurzamen en de huur laag te houden.

Fractievoorzitter Rosalie Bedijn: “De Nederlandse sociale woningbouw is echt in gevaar. Sinds de invoering van de verhuurdersheffing zien we dat alle investeringen in nieuwbouw, onderhoud en verduurzaming onder druk staat. We moeten niet vergeten dat woningcorporaties onmisbaar zijn op de Nederlandse woningmarkt. Daarom steunt de PvdA de oproep aan de minister om daadkrachtig op te treden en met maatregelen te komen voor de korte en middellange termijn om de opgave in de regio haalbaar te maken.”

Gedeputeerde Anne Koning vult aan: “De tijd van onderzoeken is echt voorbij. De regio kent nu al een fors tekort van betaalbare woningen. Verleen op korte termijn heffingsvermindering. Er is inmiddels veel ervaring met de inzet van dit instrument, zodat inzetbaarheid eenvoudig en snel kan plaatsvinden. Heroverweeg op de lange termijn om de verhuurdersheffing ten goede te laten komen voor deze regio. Als regio zijn we bereid om samen met de minister deze maatregelen verder uit te werken.”

Rosalie Bedijn

‘Ik wil jongeren een stem geven’  Het provinciale politieke bedrijf is nog te veel het domein van grijze mannen. Jongeren zijn er maar weinig te vinden. Terwijl beslissingen die genomen worden vaak over hún levens gaan. Dat moet veranderen, vindt Rosalie Bedijn. Als jong PvdA-statenlid geeft zij het goede voorbeeld.    Minder zekerheid  “‘Als je

Meer over Rosalie Bedijn

Waar ben je naar op zoek?